• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي تاثير الگوي توانمندسازي خانواده ـ محور بر کيفيت زندگي کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمي
شماره ویرایش
تعداد صفحات 7
نویسنده انوشیروان کاظم‌ نژاد - فاطمه الحانی - ایراندخت الله یاری - مینا ایزدیار
مشخصات نشریه فصلنامه بیمار‌ی‌های کودکان ایران - دانشگاه علوم پزشكی تهران (گروه کودکان) - علمی پژوهشی شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1385
زبان فارسی
کلید واژه خانواده‌ محوری  توانمندسازی  کودکان سن مدرسه  تالاسمی  کیفیت زندگی  
موضوع توانمندسازي خانواده     حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان    
چکیده هدف: بيماري تالاسمي يکي از شايعترين بيماريهاي ژنتيک انسان مي‌باشد و مانند هر بيماري مزمن ديگر، جنبه‌هاي مختلف زندگي فرد مبتلا و کيفيت زندگي وي را تحت تأثير قرار مي‌دهد و يکي از راه‌هاي ارتقاء بهداشت و درنتيجه کيفيت زندگي، توانمندسازي خانواده محور کودک بيمار و خانواده وي براي مقابله با اثرات و عوارض بيماري و تسلط بيشتر بر بيماري و زندگي است. لذا در اين تحقيق تأثير الگوي توانمندسازي خانواده ـ محور بر کيفيت زندگي کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمي و والدين آن‌ها بررسي شده است.\r\nروش مطالعه: اين پژوهش يک مطالعه نيمه تجربي از نوع کاربردي است که با انتخاب 35 کودک مبتلا به تالاسمي (گروه آزمون) و 15 کودک مبتلا (گروه شاهد) انجام شد ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه‌هاي اطلاعات دموگرافيک، کيفيت زندگي عمومي و بعد تالاسمي کودک مي‌باشد که بعد از تعيين روايي و پايايي به کار گرفته شدند. بعد از گردآوري اطلاعات حاصل از مرحله قبل از مداخله، الگوي توانمندسازي خانواده ـ محور (الگوي حاصل از يک تحقيق کيفي از نوع گراندد تئوري) بر اساس گام‌هاي چهارگانه آن (تهديد درک شده، مشکل گشايي، مشارکت آموزشي، ارزشيابي) براي کودکان نمونه پژوهش در گروه آزمون اجرا و آزمون ثانويه 5/1 ماه بعد از مداخله انجام شد. \r\n يافته‌ها: آزمون کاي¬دو با (05/0 >P) نشان داد که دو گروه آزمون و شاهد از نظر گزينه‌هاي اطلاعات دموگرافيم (سطوح سني کودک، جنس کودک و ...) همسان بود و نيز ميانگين امتياز کيفيت زندگي کودک در بعد کلي و تالاسمي قبل از مداخله با آزمون t مستقل (05/0 >P) بين گروه آزمون و شاهد تفاوت معني‌داري وجود نداشت. بين دو گروه با آزمون t مستقلاختلاف معني‌داري از نظر تفاضل ميانگين قبل و بعد از مداخله نمرات کيفيت زندگي کلي و بعد تالاسمي کودک (0001/0=P) مشاهده گرديد و نيز با انجام آزمون t زوجي قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون از نظر نمرات کيفيت زندگي کلي و بعد تالاسمي کودک تفاوت معني‌داري (0001/0=P) مشاهده شد. \r\nنتيجه‌گيري: به طور کلي نتايج پژوهش نشان مي‌دهد که اجراي الگوي توانمندسازي خانواده ـ محور در افزايش کيفيت زندگي کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمي مؤثر بوده است.

کد مقاله 11961
تعداد بازدید 920

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397