عنوان
|
بررسي تاثير الگوي توانمندسازي خانواده ـ محور بر کيفيت زندگي کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمي |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
انوشیروان کاظم نژاد - فاطمه الحانی - ایراندخت الله یاری - مینا ایزدیار |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه بیماریهای کودکان ایران - دانشگاه علوم پزشكی تهران (گروه کودکان) - علمی پژوهشی شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1385 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خانواده محوری توانمندسازی کودکان سن مدرسه تالاسمی کیفیت زندگی
|
موضوع
|
توانمندسازي خانواده حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان
|
چکیده
|
هدف: بيماري تالاسمي يکي از شايعترين بيماريهاي ژنتيک انسان ميباشد و مانند هر بيماري مزمن ديگر، جنبههاي مختلف زندگي فرد مبتلا و کيفيت زندگي وي را تحت تأثير قرار ميدهد و يکي از راههاي ارتقاء بهداشت و درنتيجه کيفيت زندگي، توانمندسازي خانواده محور کودک بيمار و خانواده وي براي مقابله با اثرات و عوارض بيماري و تسلط بيشتر بر بيماري و زندگي است. لذا در اين تحقيق تأثير الگوي توانمندسازي خانواده ـ محور بر کيفيت زندگي کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمي و والدين آنها بررسي شده است.\r\nروش مطالعه: اين پژوهش يک مطالعه نيمه تجربي از نوع کاربردي است که با انتخاب 35 کودک مبتلا به تالاسمي (گروه آزمون) و 15 کودک مبتلا (گروه شاهد) انجام شد ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامههاي اطلاعات دموگرافيک، کيفيت زندگي عمومي و بعد تالاسمي کودک ميباشد که بعد از تعيين روايي و پايايي به کار گرفته شدند. بعد از گردآوري اطلاعات حاصل از مرحله قبل از مداخله، الگوي توانمندسازي خانواده ـ محور (الگوي حاصل از يک تحقيق کيفي از نوع گراندد تئوري) بر اساس گامهاي چهارگانه آن (تهديد درک شده، مشکل گشايي، مشارکت آموزشي، ارزشيابي) براي کودکان نمونه پژوهش در گروه آزمون اجرا و آزمون ثانويه 5/1 ماه بعد از مداخله انجام شد. \r\n يافتهها: آزمون کاي¬دو با (05/0 >P) نشان داد که دو گروه آزمون و شاهد از نظر گزينههاي اطلاعات دموگرافيم (سطوح سني کودک، جنس کودک و ...) همسان بود و نيز ميانگين امتياز کيفيت زندگي کودک در بعد کلي و تالاسمي قبل از مداخله با آزمون t مستقل (05/0 >P) بين گروه آزمون و شاهد تفاوت معنيداري وجود نداشت. بين دو گروه با آزمون t مستقلاختلاف معنيداري از نظر تفاضل ميانگين قبل و بعد از مداخله نمرات کيفيت زندگي کلي و بعد تالاسمي کودک (0001/0=P) مشاهده گرديد و نيز با انجام آزمون t زوجي قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون از نظر نمرات کيفيت زندگي کلي و بعد تالاسمي کودک تفاوت معنيداري (0001/0=P) مشاهده شد. \r\nنتيجهگيري: به طور کلي نتايج پژوهش نشان ميدهد که اجراي الگوي توانمندسازي خانواده ـ محور در افزايش کيفيت زندگي کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمي مؤثر بوده است.
|