عنوان | رابطه مفهوم خود، ساختار خانواده و نگرش به عملکردهای تربیتی والدین در نوجوان |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه مباني تعليم و تربيت(مطالعات تربیتی و روانشناسی سابق) - معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 10 شماره 3 |
تاریخ انتشار | 1388 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مفهوم خود نوجوانی ساختار فیزیکی خانواده سبک فرزندپروری |
موضوع | تربيت در خانواده حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده هويت جنسی / هویت زنانه |
چکیده |
در پژوهش حاضر، مؤلفۀ مفهوم خود و رابطه آن با ساختار خانواده و شیوه های فرزندپروری مورد بررسی قرار گرفته است. تعداد 163 دانش آموز نوجوان با میانگین سنی 16 سال و به تفکیک جنسیت از میان مدارس متوسطۀ شهر تبریز انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس مفهوم خود تنسی متشکل از 84 ماده و مقیاس 77 ماده ای عملکرد تربیتی والدین استفاده شد. نتایج بیانگر تفاوتهای جنسی معنی داری در مفهوم خود نبود. دختران در مقایسه با پسران محبت والدینی را بیشتر ارزیابی کردند، ولی در نگرش به بُعد کنترل والدینی تفاوتهای جنسي معنی داری مشاهده نشد. چهار شیوۀ تربیتی (مقتدر، آزادگذرانده، قدرت طلب و مسامحه کار) در رابطه با مفهم خود مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل ANOVA گویای آن بود که نقش اقتدار والدینی در ایجاد مفهموم خود بالا در مقایسه با سه شیوۀ دیگر به مراتب بیشتر بود. همچنین، مفهوم خود، جز در رابطه با تحصیلات مادر، تحت تأثیر ساختار فیزیکی خانواده قرار نگرفت. |
کد مقاله | 11941 |
تعداد بازدید | 949 |
|