عنوان
|
مقایسه نحوه بازشناسی حافظه در دو گروه دانش آموزان دختر افسرده و عادی تهرانی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
حسین زارع - اسماعیل سعدیپور (بیابانگرد) - ناهید قنبریها |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تازههای علوم شناختی (مصوب وزارت علوم) سال 11 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
افسردگی حافظه بازشناسی واژگان دارای بار عاطفی
|
موضوع
|
افسردگي زنان جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف: حالات خلقی، بسیاری از متغیرهای شناختی از جمله توجه و حافظه را تحت تأثیر قرار میدهد. بنا بر این هدف پژوهش حاضر، مقایسه نحوه بازشناسی حافظه در افراد افسرده و عادی (دانش آموزان تهرانی) است. روش: در این پژوهش با استفاده از نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای، از میان 200 دانش آموز دختر دبیرستانی شهر تهران 60 نفر انتخاب شدند. کلیه آزمودنی ها به سؤالهای پرسشنامة افسردگی بک (1978) و مجموع واژگان دارای بار عاطفی افسردگی و خنثی پاسخ دادند. حافظه بازشناسی از طریق بازشناسی واژگان مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: پس از جمع آوری داده ها، با استفاده از آزمون t ، اطمینان در سطح 99/0بررسی شد. نتایج نشان داد که سوگیری حافظه نسبت به واژگان دارای بار عاطفي، در افراد افسرده (در مقایسه با افراد عادی) معنادار است. نتیجه گیری: افسردگی باعث سوگیری حافظه مبتلایان نسبت به واژگان و اطلاعات دارای بار عاطفی میشود.
|