عنوان
|
مقایسه طرح واره های ناسازگار اولیه و ریشه های والدینی آنها در مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی – اجباري، اختلال وسواسی – اجباری و گروه غیر بالینی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
علی اصغر اصغرنژاد فرید - لادن فتی - احمد عاشوری - زهرا نوعی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تازههای علوم شناختی (مصوب وزارت علوم) سال 12 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
طرحوارههای ناسازگار اولیه ریشههای والدینی اختلال وسواسی جبری
|
موضوع
|
افسردگي زنان بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت تربيت در خانواده هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف: مقایسه طرح واره های ناسازگار اولیه و ریشه های والدینی این طرحواره ها در مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی – اجباری، اختلال وسواسی – اجباری و جمعیت غیر بالینی.\r\nروش: پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی (علّی – مقایسه ای) و مقطعی است که در نمونه ای 45 نفره (شامل 15 بیمار مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی – اجباری، 15 بیمار مبتلا به اختلال وسواسی – اجباری و 15 نفر از جمعیت غیر بالینی) اجرا شد که به شیوة نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند. آزمودنی ها با استفاده از پرسشنامه طرح واره های ناسازگار یانگ و فرزندپروری یانگ مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره و آمارهای توصیفی استفاده شد.\r\nیافته ها: این پژوهش تفاوت معنادار گروه مبتلایان به اختلال وسواسی – اجباری نیز در بیشتر طرحواره ها به استثنای طرح واره های ایثار، شکست و محرومیت هیجانی، با گروه غیر بالینی تفاوت معنادار داشت. دو گروه بالینی (مبتلایان به اختلال وسواسی – اجباری و اختلال شخصیت وسواسی – اجباری) نیز فقط در طرح واره ناسازگار اولیه محرومیت هیجانی با هم تفاوت معنادار داشتند. در حوزة ریشه های والدینی، تفاوت گروه مبتلایان به اختلال وسواسی – اجباری با گروه غیر بالینی بیشتر از تفاوت گروه مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی – اجباری با گروه غیر بالینی بود. دو گروه بالینی نیز بر اساس چهار طرح واره محرومیت هیجانی، نقص / شرم، رهاشدگی / بی ثباتی و بی اعتمادی / بدرفتاری در حوزة ریشه های والدینی از هم متمایز بودند.\r\nنتیجه گیری: نتایج به طور کلی تفاوت معنادار دو گروه بالینی را با گروه غیر بالینی در طرحواره های ناسازگار اولیه نشان میدهد. علاوه بر این، پژوهش بیانگر شباهت ساختارهای عمیق شناختی دو گروه بالینی و در نتیجه وجود ارتباط بین این دو اختلال است.
|