عنوان
|
مقایسه شیوه های فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلال افسردگی، اضطرابی و وسواس فکری و عملی با مادران کودکان عادی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
مهناز فرضی گلفزانی - الهه محمداسماعیل - فاطمه رئوفیان مقدم - هاجر عسگری مقدم |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 3 شماره 3 و 4 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1382 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اضطرابی وسواس فکری عملی اختلال افسردگی سبک فرزندپروری
|
موضوع
|
تربيت در خانواده حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر مقایسه شیوه های فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلا لهای افسردگی، اضطرابی و وسواس فکری و عملی با مادران کودکان عادی بود. به این منظور با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای، تعداد 40 کودک عادی 7 تا 11 سال (دختر و پسر) از مدارس 3 منطقه آموزش شهر تهران و تعداد 90 کودک با تشخیص اختلال های افسردگی (افسردگی اساسی و افسرده خویی) اضطرابی (اختلال اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی (هراس اجتماعی) و وسواس فکری و عملی به روش نمونه هدفمند از بیمارستان های امام حسین، روزبه، نواب صفوی و درمانگاه شهید اسماعیلی انخاب شدند. مادران 130 کودک برگزیده (عادی و بالینی) با استفاده از روش تحلیل واریانس یک متغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین ما دران کودکان دارای اختلال های افسردگی، اضطرابی و وسواس فکری و عملی با مادران کودکان عادی و شیوه های فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش و مستبدانه تفاوت وجود دارد. همچنین مادران کودکان دارای اختلال های افسردگی، اضطرابی و وسواس فکری عملی بیشتر از مادران کودکان عادی از شیوه فرزندپروری مستبدانه در تربیت فرزندان خود استفاده می کنند. در حالی که مادران کودکان عادی در مقایسه با مادران کودکان دارای اختلالهای افسردگی بیشتر از شیوۀ قاطع و اطمینان بخش در تربیت فرزندان خود استفاده می کنند. اما میزان گرایش آنان به استفاده از این شیوه (قاطع و اطمینان بخش) تفاوتی با مادران کودکان دارای اختلال های اضطرابی و وسواس فکری عملی ندارد.
|