| عنوان | تأثیر مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانواده محور بر رفتار سازشی فرزندان با نشانگان داون | 
        
        
        
                        
                    | شماره ویرایش |  | 
        
        
        
            | تعداد صفحات | 14 | 
        
                        
                    | نویسنده | غلامعلی افروز - مختار ملک پور - سالار فرامرزی | 
        
        
        
    
	            
                | مشخصات نشریه | فصلنامه کودکان استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 8 شماره 3 | 
        
	            
                | تاریخ انتشار | 1387 | 
		
		
		
	
    
    
    
    
    
                
                | زبان | فارسی | 
    
		
	
                    
                | کلید واژه | مداخلات بهنگام  مداخله بهنگام خانواده محور  نشانگان داون  رفتار سازشی | 
        
                
            | موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان     مشاوره خانواده     خانواده درماني | 
        
        
            | چکیده | هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانواده محور بر رفتار سازشی فرزندان دارای نشانگان داون زیر 5 سال در شهر اصفهان انجام گرفت.\r\nروش: پژوهش از نوع آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور والدین 36 فرزند متبلا به نشانگان داون به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزماشی گمارده شدند و برای جمعآوری داده ها از مقیاس رفتار سازشی واینلند استفاده شد. یافته ها: تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت بین عملکرد فرزندان با نشانگان داون در دو گروه مداخله و کنترل در رفتار سازشی و خرده مهارتهای آن معنادار است.\r\nنتیجه گیری: مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانواده محور بر بهبود رفتار سازشی فرزندان دارای نشانگان داون تأثیر دارد. 
 |