عنوان
|
تأثیر مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانواده محور بر رفتار سازشی فرزندان با نشانگان داون |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
غلامعلی افروز - مختار ملک پور - سالار فرامرزی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 8 شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
1387 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مداخلات بهنگام مداخله بهنگام خانواده محور نشانگان داون رفتار سازشی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان مشاوره خانواده خانواده درماني
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانواده محور بر رفتار سازشی فرزندان دارای نشانگان داون زیر 5 سال در شهر اصفهان انجام گرفت.\r\nروش: پژوهش از نوع آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور والدین 36 فرزند متبلا به نشانگان داون به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزماشی گمارده شدند و برای جمعآوری داده ها از مقیاس رفتار سازشی واینلند استفاده شد. یافته ها: تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت بین عملکرد فرزندان با نشانگان داون در دو گروه مداخله و کنترل در رفتار سازشی و خرده مهارتهای آن معنادار است.\r\nنتیجه گیری: مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانواده محور بر بهبود رفتار سازشی فرزندان دارای نشانگان داون تأثیر دارد.
|