عنوان
|
تاثير رفتار درماني شناختي در کاهش اضطراب دختران نوجوان با اختلال اضطراب فراگير |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
مرجان علیرضایی مطلق - زینب اسدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 9 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران رفتار درمانی شناختی نوجوانی اختلال اضطراب فراگیر
|
موضوع
|
جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن جنسيت و مشاوره / زنان و مشاوره
|
چکیده
|
هدف: اين پژوهش به منظور بررسي اثر درمان شناختي – رفتاري در کاهش اضطراب دختران نوجوان مبتلا به اختلال اضطراب فراگير انجام شده است.\r\nروش: آزمودنيهاي پژوهش 62 دختر 17-15 ساله مبتلا به اختلال اضطراب فراگير بودند که از طريق پرسشنامهي نگراني پن استيت و مصاحبه تشخيصي به وسيله روان پزشک انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه جاي داده شدند. براي بررسي اثر درمان شناختي – رفتاري در کا هش اضطراب قبل و بعد از درمان شناختي – رفتاري از آزمون اضطراب کتل استفاده شد. دادههاي گردآوري شده با بهرهگيري از آزمون آماري t و آمار توصيفي تحليل شد.\r\nيافتهها: يافتههاي اين پژوهش نشان داد که بين ميانگين نمرات اضطراب آزمودنيها در گروه آزمايش و گواه قبل از درمان شناختي – رفتاري هيچ تفاوت معناداري وجود ندارد. در حالي که بعد از درمان شناختي – رفتاري نمرات اضطراب آزمودنيهاي گروه آزمايش کمتر از گروه گواه بود. همچنين، بين ميانگين نمرات اضطراب آزمودنيها در گروه آزمايشي در تست اضطراب کتل قبل و بعد از درمان شناختي – رفتاري تفاوت معنا داري مشاهد شد.\r\nنتيجه گيري: درمان شناختي – رفتاري سبب کاهش اضطراب در دختران نوجوان مبتلا به اختلال اضطراب فراگير ميشود.
|