عنوان | تأثير وضعيت اقتصادي ـ اجتماعي خانوار بر تقاضا براي آموزش عالي |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی - موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی پیاپی 30 |
تاریخ انتشار | 1382 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش عالی خانوار عوامل اقتصادی اجتماعی تقاضا سرمایه انسانی سطح میانی اقتصاد |
موضوع | اقتصاد خانواده زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش |
چکیده |
در اين مقاله به تأثير وضعيت اقتصادي ـ اجتماعي خانوار بر تقاضا براي آموزش عالي در ايران پرداخته مي شود. رويکرد آن شناسايي عوامل موثر بر تصميم گيري افراد درباره ورود يا عدم ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي است.\r\nمطالعات و بررسي هاي انجام شده درباره تقاضا براي آموزش عالي در سطح خرد، به تحليل الگوي انتخاب افراد براي ورود يا عدم ورود به يک موسسه آموزش عالي يا تصميم گيري خانوار براي سرمايه گذاري در تحصيلات عالي فرزندانشان دلالت دارد. از اين رو الگوهايي معرفي شده اند که قادر به توصيف انتخاب افراد براي ورود به موسسات آموزش عالي باشند.\r\nبر اين اساس، الگوسازي رفتار تقاضا نيازمند بهره برداري از روش هايي است که امکان توصيف و تخمين تابعي را که متغير وابسته به آن فقط دو حالت را اختيار مي کند، فراهم سازد. در اين تحقيق از مدل هاي دو وجهي (binary choice) استفاده شده است که متغيرهاي آن ها برگرفته از نظريه سرمايه انساني است.\r\nيافته هاي پژوهش نشان مي دهد که:\r\nاگر سطح تحصيلات سرپرست خانوار ديپلم و بالاتر باشد، به طور متوسط و با فرض ثبات ساير شرايط احتمال ورود فرد به دانشگاه افزايش مي يابد.\r\nهرچه تعداد اعضاي خانوار بيشتر باشد، به طور متوسط احتمال ورود فرد به دانشگاه کمتر مي شود.\r\nجنسيت مذکر به طور متوسط با احتمال کمتري وارد دانشگاه مي شود.\r\nهرچه فرد روزانه فعاليت اقتصادي بيشتري انجام دهد، احتمال ورود به دانشگاه براي وي کمتر خواهد بود.\r\nهرچه زير بناي محل سکونت خانوار (نماينده طبقه اقتصادي اجتماعي) بيشتر باشد، احتمال ورود فرد به دانشگاه افزايش مي يابد.\r\nهرچه سن فرد بيشتر باشد، احتمال ادامه تحصيل وي بيشتر است.\r\nعلي رغم محدوديت هاي بسيار از نظر اطلاعات و داده هاي آماري، نتايج ياد شده در اکثر موارد با نتايج تحقيقات مشابه هم خواني و تطابق دارد. |
کد مقاله | 11898 |
تعداد بازدید | 937 |
|