عنوان
|
مقایسه مفهوم خود، خودکار آمدی تحصیلی، هوش هیجانی، باورهای جنسیتی و رضایت از جنس دختران و پسران دبیرستانی و سهم هر یک از این متغیرها در پیش بینی پیشرفت تحصیلی آنها |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
راضیه ظهرهوند |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هوش هیجانی مفهوم خود باورهای جنسیتی و پیشرفت تحصیلی خودکارآمدی تحصیلی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
مطالعه حاضر وضعیت دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی را در برخی متغیرهای روانشناختی مقایسه کرده و قدرت پیش بینی کنندگی هر یک از متغیرها را در میزان پیشرفت تحصیلی آنها بررسی میکند. 5062 نفر از دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستان از 6 استان کشور به شیوۀ نمونه گیری تصادفی مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل؛ پرسشنامه ها و مقیاسهای مفهوم خود مارش (خپ ذ)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی ذ پذ ج چ مورگان و جینگ، پرسشنامه محقق ساخته رضایت از جنس بوده است. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز براساس معدل آخرین نیمسال تحصیلی آنها اندازهگیری شده است. یافته ها نشان داد، دختران گروه نمونه، در مقایسه با پسران، مفهوم خود، خودکارآمدی تحصیلی، هوش هیجانی پایینتر و رضایت از جنس کمتری داشته اند. همچنین دختران گروه نمونه در مقایسه با پسران باورهای کلیشهای جنسیتی کمتری داشتهاند. نتایج بررسی نیز بیان کنندۀ آن بود که، در گروه دختران تنها مفهوم خود و خودکار آمدی تحصیلی توانسته است پیشرفت تحصیلی آنها را پیش بینی کند، اما در گروه پسران به ترتیب متغیرهای مفهوم خود، خودکارآمدی تحصیلی، باورهای جنسیتی، رضایت از جنس و هوش هیجانی بخشی از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کردند.
|