عنوان
|
مقایسۀ خود ـ کارآمدی ادراک شده در تعامل اجتماعی با همسالان در بین گروهی از دانش آموزان دختر و پسر دورۀ راهنمایی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
مسعود حسینچاری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1386 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نوجوانان تعاملات اجتماعی خودکارآمدی تفاوت جنسیتی
|
موضوع
|
حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
مقیاس خود ـ کارآمدی کودکان در روابط اجتماعی با همسالان، توسط 369 نفر (186 دختر و 183 پسر) از دانشآموزان کلاسهای اول تا سوم دورۀ راهنمایی تکمیل گردید. نتایج، بیانگر احراز خصوصیات روانسنجی مقیاس مورد استفاده، برای سنجش خود ـ کارآمدی در دانشآموزان بود. ضریب پایایی کل مقیاس، 0/87، خرده مقیاس تعارض، 0/83، و خرده مقیاس بیتعارض، 0/78 بود. پسران نسبت به دختران از نظر نمرۀ کل مقیاس خود ـ کارآمدی در سطح بالاتری قرار داشتند (t=6/47, P=0/0001). در مقایسۀ دختران و پسران از نظر میانگین نمرۀ خرده مقیاس تعارض، تفاوت معنیداری مشاهده نگردید (t=1/63,N.S)، اما پسران در موقعیت بیتعارض، خود ـ کارآمدی بیشتری نسبت به دختران گزارش کردند (t=8/68, P=0/007). علاوه بر بررسی تفاوتهای کلاسی از نظر خود ـ کارآمدی ادراک شده، بحث از یافتههای مطالعۀ حاضر در پرتو سایر پژوهشهای مرتبط و ارائۀ پیشنهادهایی برای انجام پژوهشهای بیشتر، این مقاله را به پایان میرساند.
|