عنوان | رابطه ی بین سبک های تفکر با خودکار آمدی جوانان دختر و پسر پیش دانشگاهی شیراز |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 1 شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1389 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خودکارآمدی سبکهای تفکر |
موضوع | عقل زن / ايمان زن هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطهی بین سبکهای تفکر و خودکارآمدی جوانان دختر و پسر (دانشآموزان پیش دانشگاهی) شیراز بود. حجم جامعهی آماری این پژوهش 9109 نفر جوانان دختر و پسر پیش دانشگاهی (2965 پسر و 6144 دختر) بود که براساس جدول مورگان شرکت کنندگان در این پژوهش 333 نفر (217 دختر و 116 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش از روش پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و خودکارآمدی نظامی ـ شوارتزر و جروسلم گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین متغیر خودکارآمدی با همهی سبکهای تفکر به جز تفکر درونگرا و کلنگر در سطح یک صدم در کل دانشآموزان رابطهی مثبت معنیدار وجود دارد. همچنین، بین سبکهای تفکر با خودکارآمدی دانشآموزان پسر رابطهای معنیدار مشاهده نشده است. نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که سبک تفکر آزاداندیش پیش بینی کنندهی قویتری برای خودکارآمدی کل دانشآموزان است. همچنین، نتایج گویای این مطلب است که از بین سبکهای تفکر قضاوتگر و آزاد اندیش، سبک تفکر آزاداندیش پیشبینی کنندهی قویتری برای خودکارآمدی دانش آموزان دختر است. |
کد مقاله | 11887 |
تعداد بازدید | 1089 |
|