عنوان
|
بررسي اثر بخشي آموزش مولفههاي سبک زندگي مبتني بر رويکرد روان شناسي فردي بر رضايت زناشويي در بين پرستاران متاهل زن بيمارستان دکتر گنجويان دزفول |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
سیده سوگل پورغفاری - غلامرضا پاشا - یوسفعلی عطاری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی آموزش مؤلفههای سبک زندگی رویکرد روانشناسی فردی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي روابط زوجين مشاوره خانواده جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر تعيين اثر بخشي آموزش مولفههاي سبک زندگي مبتني بر رويکرد روان شناسي فردي بر رضايت زناشويي پرستاران متاهل زن بيمارستان دکتر گنجويان دزفول بود. جامعهي آماري اين پژوهش شامل کليه پرستاران زن متاهل شاغل در بيمارستان گنجويان دزفول بود که از اين ميان تعداد 60 نفر به طور تصادفي ساده انتخاب و در دو گروه آزمايشي (30=n) و کنترل (30=n)گمارده شدند که گروه آزمايش طي 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش مولفههاي سبک زندگي مبتني بر رويکرد روان شناسي فردي را دريافت کردند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش پرسشنامه رضايت زناشويي انريج بود. براي اجراي اين پژوهش از طرح پيش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. در اين پژوهش براي تحليل دادهها از روش آماري تحليل واريانس چند متغيري استفاده شد. نتايج به دست آمده نشان داد که آموزش مولفههاي سبک زندگي مبتني بر رويکرد روان شناسي فردي باعث افزايش رضايت زناشويي کلي و همچنين مولفههاي آن شامل رضايت، مسائل شخصيتي ، ارتباط زناشويي، مهارت حل تعارض، مديريت مالي، فعاليتهاي مربوط به اوقات فراغت روابط جنسي، فرزندان و فرزند پروري، خانواده و دوستان و جهت گيري مذهبي مي شود که اين يافتهها در سطح 0/05>pمعني دار بودند.
|