عنوان
|
مقایسه اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای ناپدری، نامادری و پدر و مادر واقعی شهرستان اهواز |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
عبدالکاظم نیسی - فاطمه سادات مجتهدزاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 6 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1387 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
افسردگی اضطراب پرخاشگری عملکرد تحصیلی
|
موضوع
|
حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده مادري/ نامادري
|
چکیده
|
موضوع این پژوهش مقایسه افسردگی، پرخاشگری، اضطراب و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی دارای ناپدری یا نامادری و دانش آموزان دارای پدر و مادر واقعی شهرستان اهواز بود. حجم نمونه در این پژوهش 216 دانشآموز پایه سوم راهنمایی (72 نفر دارای ناپدری، 72 نفر دارای نامادری و 72 نفر دارای پدر و مادر واقعی) بودند که به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحلهای از بین مدراس راهنمایی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهرستان اهواز انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق جهت جمعآوری اطلاعات عبارتند از پرسشنامه افسردیگ «بک»، پرسشنامه پرخاشگری «ایزِنگ»، پرسشنامه اضطراب عمومی (ANQ) و معدل نوبت اول سال تحصیلی بود. دادهها با استفاده از روش آماری آنوا (ANOVA) تجزیه و تحلیل شد. براساس نتایج به دست آمده میزان افسردگی و اضطراب دانشآموزان دارای ناپدری، نامادری به طور معنیداری بیشتر از دانش آموزان دارای پدر و مادر واقعی بود. قابل همچنین میزان افسردگی و اضطراب دانشآموزان دارای ناپدری به طور معنی داری بیشتر از دانش آموزان دارای نامادری بود. عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای ناپدری و نامادری به طور معنی داری کمتر از دانشآموزان دارای ناپدری و نامادری با دانش آموزان دارای پدر و مادر واقعی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
|