عنوان
|
بررسي اثر آموزشي زندگي خانوادگي در کاهش تنيدگي والديني مادران داراي کودکان بيش فعال |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
علی دلاور - عبدالله شفیع آبادی - مصطفی تبریزی - محسن مشکبید حقیقی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه تربیتی (پژوهشهای تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد - مصوب دانشگاه آزاد سال 4 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1387 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تنیدگی والدینی آموزش زندگی خانوادگی (F.L.E) اختلال بیش فعالی کم توجهی
|
موضوع
|
بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان روابط خانوادگي مشاوره خانواده
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسي اثر برنامه آموزش زندگي خانوادگي F.L.E در کاهش تنيدگي والديني مادران داراي کودک ADHD ميباشد. F.L.E به عنوان تعبير مستقل و تنيدگي (PSI) به عنوان متغير وابسته در طرح پژوهش آزمايشي پيشآزمون ـ پسآزمون باگروه کنترل حاضر در نظر گرفته شده اند. 80 نفراز مادران داراي کودک 4 ـ6 ساله مبتلا به ADHD خانه دار، 30 – 40 ساله، حداقل داراي تحصيلات در سطح ديپلم وداراي 1 يا 2 فرزند به صورت تصادفي دردوگروه کنترل و آزمايشي گمارده شدند. کليه کودکان از دارو استفاده ميکردند. کليه مادران شاخص تنيدگي والديني PSI (ابزار تحقيق) راتکميل نمودند. نتايج به کمک فرمول t استيودنت براي مقايسه دو گروه مستقل مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. نتايج تحقيق نشان افزايش مهاتهاي مادران داراي کودکان مبتلا به ADHD از طريق محتواي برنامه باعث تغيير نگرش مادران در خصوص سازشپذيري، فزون طلبي، خلق، بيتوجهي و فزون کنشي، پذيرندگي و تقويت گري کودک شده است. گرچه برنامه آموزش زندگي خانواده نتوانسته باعث کاهش احساس افسردگي مادر به عنوان بخشي از منبع زاينده تنيدگي والديني شود اما توانسته است احساسهاي مادران داراي کودکان ADHD را در زمينه احساسهاي منفي صلاحيت، محدوديت نقش، انزواي اجتماعي، روابط با همسر، دلبستگي و سلامت کاهش دهد.
|