عنوان | رابطه راهبردهای فراشناختی، خود اثر بخشی و شیوههای فرزندپروری با خود ناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانهای اهواز |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 7 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1387 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خودناتوانسازی تحصیلی راهبردهای فراشناختی خوداثربخشی سبک فرزندپروری |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تربيت در خانواده جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
در این پژوهش رابطه بین راهبردهای فراشناختی، خود اثر بخشی و شیوههای فرزند پروری والدین با خود ناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانهای اهواز مورد بررسی قرار گرفت. آزمودنیها شامل 325 دانش آموز پسر بودند که به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار اندازهگیری: پرسشنامه حالت فراشناختی، پرسشنامه خود اثر بخشی پرسشنامه شیوههای فرزند پروری وینتر باتوم و مجموعه مقیاسهای الگوهای یادگیری سازگار استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که: بین راهبردهای فراشناختی و خودناتوان سازی تحصیلی رابطه منفی معنیدار مشاهده میشود. بین شیوههای فرزند پروری والدین در سه سطح (استقلال آموزی، تسلط آموزی و مراقبت آموزی) با خود ناتوان سازی تحصیلی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. همچنین متغیرهای راهبردهای فراشناختی و سن اعمال شیوههای فرزند پروری استقلال آموزی والدین بهترین پیش بینی کننده برای خود ناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان میباشند. |
کد مقاله | 11865 |
تعداد بازدید | 2251 |
|