عنوان
|
رابطه ي بین سبک های فرزند پروری و باورهای معرفت شناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
اکبر رضایی - شبنم خداخواه |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه آموزش و ارزشيابي (علوم تربیتی) - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز - علمی پژوهشی سال 2 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت تحصیلی دوره متوسطه باورهای معرفتشناختی سبک فرزندپروری
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تربيت در خانواده روابط خانوادگي
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبکهای فرزندپروری و باورهای معرفت شناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. جامعة پژوهشی شامل کلیه دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه دبیرستانهای شهر تبریز به تعداد 21251 در سال تحصیلی 88 – 1387 بود که از میان آنها 380 نفر با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای به عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. روش تحقیق با توجه به هدف پژوهش، توصیفی (غیر آزمایشی) از نوع همبستگی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامة باورهای معرفت شناختی شومر (1990)، پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند(1967) و برای پیشرفت تحصیلی از معدل کتبی سال سوم دانش آموزان در خرداد ماه استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین باورهای معرفت شناختی «دانش ساده / قطعی» و «یادگیری سریع / ثابت» و پیشرفت تحصیلی رابطة منفی و معناداری وجود دارد. رابطة بین سبک مقتدرانه با دانش ساده / قطعی مثبت و معنی دار ولی با باورهای معرفت شناختی یادگیری سریع / ثابت منفی و معنی دار بود. رابطة سبک مستبدانه با دانش ساده / قطعی و یادگیری سریع / ثابت مثبت و معنی دار بود. رابطة سبک سهل گیرانه با یادگیری سریع / ثابت مثبت و معنی دار بود. رابطة سبکهای فرزند پروری با پیشرفت تحصیلی معنی دار نبود. از بین مؤلفه های باورهای معرفت شناختی و سبکهای فرزند پروری، متغیرهای یادگیری سریع / ثابت و دانش ساده / قطعی بیشترین سهم را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی داشتند.
|