• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تاثير آموزش مهارت‌هاي فرزند پروري به مادران پسران دبستاني مبتلا به اختلالات بروني سازي شده بر سلامت رواني و شيوه‌هاي تربيتي آن‌ها
شماره ویرایش
تعداد صفحات 10
نویسنده منصور بیرامی
مشخصات نشریه فصلنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 11 شماره 2 پیاپی 42
تاریخ انتشار تابستان - 1388
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  پسر  اختلالات برونی‌ سازی‌ شده  آموزش رفتاری والدین  سلامت روانی  کودکان   
موضوع بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت     زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     تربيت در خانواده     حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان     مشاوره خانواده    
چکیده مقدمه اختلالات بروني سازي شده جزو اختلالات دوران کودکي هستند و پژوهش حاضر جهت بررسي تاثير آموزش رفتاري والدين شيوه‌هاي تربيتي و سلامت رواني مادران کودکان مبتلا به اين اختلالات انجام شده است.\r\nروش کار: تحقيق حاضر يک مطالعه‌ي شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد است که جامعه‌ي آماري آن دانش آموزان پسر 7 تا 10 ساله‌ي شهر تبريز بوده‌اند.32 نفر از مادران کواکان مبتلا به اختلالات بروني سازيي شده که داراي شيوه‌ي فرزند پروري ناکار آمده بوده (16 نفر مستبدانه و 16 نفر سهل گيرانه) و نيز در پرسش نامه‌ي سلامت عمومي نمره‌اي برابر يا بالاتر از نقطه‌ي برش 23 داشتند،‌انتخاب و به تصادف به دو گروه آزمون و شاهد تقسيم شدند پس از مداخله‌ي آموزشي بر روي گروه آزمون شيوه‌هاي فرزند پروري و سلامت رواني مادران دو گروه مجددا ارزيابي و نتايج توسط آزمون يومن ويتني تحليل گرديدند.\r\nيافته‌ها: مقايسه‌ي نتايج نشان داد که شيوه‌ي فرزند پروري مستبدانه (0/02=p) و سهل گيرانه(0/02=p) در مادران گروه آزمون کاهش و در مقابل شيوه‌ي فرزند پروري مقتدرانه (0/04=p) افزايش يافته است. هم چنين نمره‌ي کلي سلامت رواني،‌افزايش (0/000=p) و نمره‌ي زير مقياس‌ها نشانه‌هاي جسماني (0/001=p) اضطراب و بي خوابي (0/02=p) و افسردگي (0/01=p) در مادران گروه آزمون پس از مداخله به صورت معني داري کاهش يافت ولي در مورد زير مقياس نارساکنش وري اجتماعي تفاوت معني داري حاصل نشد. (0/14=p)\r\nنتيجه‌گيري: نتايج پژوهش حاکي از موثر بودن آموزش رفتاري والدين در تغيير شيوه‌هاي تربيت و بهبود سلامت رواني مادران کودکان مبتلا به اختلالات بروني سازي شده است و با آموزش برنامه‌هاي تصحيح شيو‌ه‌ي فرزند پروري مي‌توان گام موثري در کاهش مشکلات رفتاري کودکان مبتلا به اختلالات بروني سازي شده و بهبود سلامت رواني مادران اين کودکان برداشت.

کد مقاله 11848
تعداد بازدید 835

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397