عنوان
|
رابطه متغیرهای فرهنگی – اجتماعی و نحوه تعامل والدین با نوجوانان در ایران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
محمدرضا محمدی - سیدمحمد اسعدی - نازیلا شاه منصوری - فرزین رضاعی - جودیت جی اسمتانا |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تازههای علوم شناختی (مصوب وزارت علوم) سال 7 شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
1384 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سبکهای تربیتی والدین جمع گرایی رابطه والد فرزند فردگرایی
|
موضوع
|
تربيت در خانواده روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر در پی بررسی اثر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر شیوة تربیتی و تعامل والدین با نوجوانان بود.\r\nروش: مطالعه توصیفی – مقطعی بوده، 426 مادر از پنج منطقة شهری در تهران، اصفهان و خمینی شهر وارد مطالعه شدند. مقیاس فردگرایی – جمع گرایی و پرسشنامه اقتدار تربیتی، تعارض والد – نوجوان و مشروعیت اقتدار والدین مورد استفاده قرار گرفت.\r\nیافته ها: شیوه های مستبدانه و آسانگیر در شهرهای کوچک، طبقات فقیر و خانوادههای سنتی، و شیوة مقتدرانه در شهرهای بزرگ، طبقات مرفه و خانوادههای دارای سبک زندگی مدرن شایعتر بود. تعارض بین والدین و نوجوانان در شیوة مقتدرانه کمتر و خفیفتر و در شیوة مستبدانه فراوان و شدید بود. شیوة مقتدرانه با پایبندی مادران به وضع مقررات در مورد مسایل متعارف همراه بود؛ بر عکس شیوه آسانگیر با بی علاقگی به وضع مقررات در این زمینه ها مشخص میشد.\r\nنتیجه گیری: ناهمگونی ارزشهای اجتماعی و فرهنگی در شیوة تربیتی خانوادههای ایرانی نمود می یابد و شیوه تربیتی مقتدرانه با سالمترین شکل روابط خانوادگی همراه است.
|