عنوان
|
عوامل ایجاد کننده استرس تحصیلی و واکنش ها نسبت به آن عوامل در دانشجویان دختر و پسر |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
امید شکری - زهره دانشورپور - زهرا نقش - پروین کدیور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تازههای علوم شناختی (مصوب وزارت علوم) سال 8 شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
1385 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عوامل ایجاد کننده استرس واکنش نسبت به استرس تفاوت جنسیتی
|
موضوع
|
جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه عوامل ایجاد کنندة استرس و واکنشها نسبت به این عوامل در دانشجویان دختر و پسر با استفاده از پرسشنامه استرس زندگی دانشجویی انجام گردید. روش: نمونه شامل 165 پسر و 250 دختر بود. پنج طبقه از عوامل ایجاد کنندة استرس (ناکامی، تعارض، فشار، تغییرات و استرس خود تحمیل شده) و چهار طبقه توصیف کننده واکنشها نسبت به استرس (فیزیولوژیک، هیجانی، رفتاری و شناختی) مطالعه گردید. یافتهها: دانشجویان دختر نمرات بالاتری در واکنشهای چهارگانه به عوامل استرسزا و عوامل چندگانه ایجاد کننده استرس (ناکامی، فشار، تغییر، استرس خود تحمیل شده) گزارش کردند؛ در حالی که دانشجویان پسر تنها در عامل تعارض نمرات بالاتری به دست آوردند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که عامل جنسیت پس از کنترل سن دارای اثر معنی داری است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که عوامل پیش بینی کننده جنس و منابع پنجگانة استرس تحصیلی به شکل معنی داری واکنشهای فیزیولوژیک، هیجانی، رفتاری و شناختی را پیش بینی میکنند. تمام عوامل ایجاد کننده استرس تحصیلی این مدل، در پیش بینی واکنشها نسبت به عوامل استرسزا، نقش معنی داری داشتند. این عوامل 22٪ واریانس واکنش فیزیولوژیک، 42٪ واریانس واکنش هیجانی، 25٪ واریانس واکنش رفتاری و 16٪ واریانس واکنش شناختی را تبیین کردند. نتیجهگیری: این نتایج ضرورت بازشناسی تفاوتهای جنسیتی در مدیریت استرس را مورد تأکید قرار میدهد. تلویحات برای متخصصان سلامت روانی مورد بحث قرار گرفته است.
|