• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثير آموزش مهارتهاي زندگي بر کاهش فشار رواني مادران کودکان عقب مانده ذهني و عادي
شماره ویرایش
تعداد صفحات 16
نویسنده اصغر آقایی جوشقانی - حجت الله فراهانی - مختار ملک پور - علی بهرامی
مشخصات نشریه فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 6 شماره 2 پیاپی 20
تاریخ انتشار تابستان - 1385
زبان فارسی
کلید واژه فشار روانی  آموزش مهارت‌های زندگی  کودکان عقب مانده ذهنی  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     مهارت‌هاي زندگي     جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده هدف: هدف از این تحقیق بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر میزان فشار رواین مادران کودکان عقب‌ماندۀ ذهنی و عادی شهرستان مبارکه در استان اصفهان بود. روش: جامعه آماری این پژوهش شالم 465 مادر دارای کودک عقب‌ماندۀ ذهنی بود که فرزندان آنها در بهزیستی دارای پرونده و نیز 13426 مادر دارای فرزند عادی بود که از جامعه اول 60 نفر به صورت تصافدی ساده انتخبا شدند. همچنین با مراجعه به اداره ثبت احولا 60 نفر از مادران دارای کودک سالم بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه سنجش فشار روانی فرم فردریک، مجموعه آموزش مهارتهای زندیگ طراحی شده در یونیسف و پرسشنامه جمعیت‌شناسی محقق ساخته بود. در چارچوب روش نیمه‌تجربی 120 نفر از مادران دارای فرزند عقب‌مانده ذهنی تربیت‌پذیر و حمایتی تحت پوشش بهزیستی و مادران دارای فرزند سالم که به صورت تصادفی از جامعه آماری انتخاب شده بودند، پس از انجام پیش‌آزمون به صورت تصادفی به دو گروه 60 نفری (شامل 30 نفر از مادران کودکان عقب‌مانده ذهنی و 30 نفر از مادران کودکان عادی) آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در 10 مرحله (در طول 32 جلسه) آموزش مهارتهای زندگی طراحی شده در یونیسف شرکت کردند. مادران گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکردند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت بین نمرات باقی‌مانده گروه آزمایش و گروه کنترل معنی‌دار است (1.../.>p). بنابراین تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر میزان فشار روانی مادران گروه آزمایش تحقیق تأیید شد. اما تفاوت میزان فشار روانی مادران دارای ففرزند عقب‌مانده ذهنی و فرزند عادی و تفاوت مادران (عقب‌مانده ذهنی و عادی) و جنیست فرزند معنی‌دار نبود. نتیجه‌‌گیری: آموزش مهارتهای زندگی به مادران‌ کودکان عقب‌مانده‌ذهنی میزان فشار روانی آنها را کاهش می‌دهد.

کد مقاله 11810
تعداد بازدید 1175

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397