عنوان
|
عملکرد حافظه فعال در دانشجويان دختر با علايم افسردگي بالا و عادي |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
6 |
نویسنده
|
علیرضا مرادی - ولی الله رمضانی - عبدالجواد احمدی |
مشخصات نشریه
|
علوم رفتاری - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله «عج» - علمی پژوهشی پیاپی 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
افسردگی دانشجویان دختر ظرفیت حافظه فعال
|
موضوع
|
افسردگي زنان جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی عملکرد حافظه فعال در دانشجویان با علایم افسردگی بالا و عادی بود.\r\nروش: نمونهمورد بررسی 82 نفر (41 نفر با نمرات افسردگی بالا و 41 نفر عادی) دانشجوی دختر دانشگاه تربیت معلم تهران (پردیس کرج) بودند که گروه افسرده با شیوه غربالگری و گروه عادی به صورت تصادفی انتخاب شدند به منظور اندازهگیری افسردگی آزمودنیها از سیاهه افسردگی بک (BDI) و مصاحبه بالینی و برای ارزیابی ظرفیت حافظه فعال از نمایه حافظه فعال (WMI) بهره گرفته شد. در تجزیه و تحلیل دادهها، از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد.\r\nیافتهها: بین افسردگی و ظرفیت حافظه فعال ارتباط معکوس معنی دار وجود داشت؛ بین دو گروه افسرده و عادی در ظرفیت حافظه فعال تفاوت معنی دار وجود داشت، به نحوی که عملکرد گروه افسرده در تمام زیر مقیاسهای حافظه فعال پایینتر از گروه عادی بود.\r\nنتیجه گیری: پاسخ دهی کند و حساسیت نسبت به پیچیدگی تکلیف از مشکلات بارز افراد افسرده در تکالیف حافظه فعال است.
|