عنوان
|
خود ارزيابي معلمان مدارس ابتدايي در خصوص مسأله سوء استفاده جنسي از كودكان و لزوم گزارش آن |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
لیلی مصلی نژاد - سجاد آلبو کردی - محمد نیکو سیرجهرمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم پزشکی پارس (دانشگاه علوم پزشکی جهرم سابق) - علمی پژوهشی پیاپی 8 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نگرش دانش معلم سوء استفاده جنسی کودکان مدارس دوره ابتدایی
|
موضوع
|
آزار جنسي / خشونت جنسي / تجاوز جنسي حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان کودکآزاري
|
چکیده
|
مقدمه: سوء استفاده جنسي از كودكان از جمله مواردي است كه به كرات اتفاق ميافتد و آينده بسياري از كودكان را تحت تأثير قرار ميدهد. به منظور كاهش اين تأثيرات بسياري از كشورها سعي دارند با تدوين برنامههاي آموزشي به مقابله با اين مسأله بپردازند. يكي از جوامع هدف براي ارائه اين آموزشها، معلمان مدارس ابتدايي هستند كه با توجه به ارتباط روزانه و نزديك با كودكان ميتوانند در اين راستا بسيار سودمند باشند. به اين دليل از آنها انتظار ميرود در اين زمينه از دانش و تواناييهاي لازم برخوردار باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسي دانش و نگرش معلمان ابتدايي نسبت به مسأله سوء استفاده جنسي از كودكان و ارزيابي توانايي آنها در شناسايي و گزارش اين پديده انجام شده است.\r\nمواد و روش تحقيق: گروه نمونه اين پژوهش شامل 62 نفر از معلمان مدارس ابتدايي شهرستان كرج بود كه به روش نمونهگيري خوشهاي انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهاي محقق ساخته بود كه مقدار آلفاي كرونباخ آن 86% بهدست آمد.\r\nيافتهها: تحليل دادهها نشان داد اگرچه اين معلمان نسبت به اهميت نقش خود در شناسايي و گزارش سوءاستفاده جنسي از كودكان واقف هستند ولي در عين حال دانش آنها در اين زمينه ناكافي است. 86 درصد آنها در اين زمينه هيچ آموزشي دريافت نكرده بودند و به نظر ميرسد در اين رابطه از توانايي لازم برخوردار نيستند.\r\nنتيجهگيري: با توجه به نتايج فوق ارائه آموزشهايي در زمينه تشخيص و گزارش موارد سوءاستفاده جنسي از كودكان در دورههاي آموزشي پيش از خدمت و ضمن خدمت ضروري به نظر ميرسد.
|