• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نگاهی نو به داستان فرانکن اشتاین اثری از مری شلی (ادبیات گوتیک زنان) (علمی – پژوهشی)
شماره ویرایش
تعداد صفحات 15
نویسنده آنیتا لشکریان
مشخصات نشریه دوفصلنامه نثرپژوهی ادب فارسی (ادب و زبان فارسی سابق) - دانشکده ادبيات و علوم انسانی دانشگاه شهيد باهنر کرمان شماره 22 پیاپی 19
تاریخ انتشار زمستان - 1386
زبان فارسی
کلید واژه فمینیسم  مرد‌سالاری  گوتیک  گوتیک زنانه  
موضوع زن و ادبيات / خانواده و ادبیات    
چکیده «گوتیک» اصطلاح چندان دقیقی نیست ولی از قرن هجدهم که برای نامگذاری محصولات فرهنگی اروپا به کار رفت، در بارة آن بحث بیشتری صورت گرفته است. آن دسته از آثار ادبی که «گوتیک» نام گرفتهاند، اغلب باعث ایجاد نگرشهای متناقضی در دنیای در حال تغییر ادبیات گردیدهاند.\r\nالن مورز (Ellen Moers)(1976) اولین کسی بود که اصطلاح «گوتیک» زنان را در کتاب خود «زنان ادیب» به کار برد. این کتاب به آن دسته از آثار گوتیک اشاره دارد که توسط زنان خلق شده است. تجزیه و تحلیل مورز از این گونه متون ادبی گوتیک فوق العاده تأثیر گذار بوده است. نگرش او در حقیقت بیان ضمنی ترس زنان از گرفتار شدن در درون خانه و استثمار جنسی آنان است، ترسی که در موقع زایمان نیز به طور موحشی تجربه شده است.\r\nدر ادبیات زنانه، منتقدان بر این باورند که گوتیک به عنوان یک سبک ادبی به کمک نویسندگان مؤنث آمده تا آنان بتوانند با سیری در ژرفای خویشتن، راه حلی برای تضادهای دامن گیر نویسندگان و قهرمانان زن پیدا کنند. این تضادها ریشه در موقعیت زنان در جوامع مردسالار داشته و باعث محرومیت آنها از «قدرت و اعمال نفوذ» شده است.\r\nرمان فرانک اشتاین (Frankenstein) نمونة کاملاً جدیدی از گوتیک زنانه عرضه میکند. در این رمان ماری شلی (Mary Shelley) بدون استفاده از یک قهرمان زن و یا یک قربانی قابل توجه از رویکرد جدیدی در بیان وحشت در ادبیات استفاده کرده است. میتوان گفت که در چارچوب گوتیک هر عنصری به نوعی به جسم زن اشاره میکند و این اشارات در حقیقت ذکری از درماندگی و ترسی است که هستة نظریة گوتیک را تشکیل میدهد.\r\nاین مقاله استفاده از مفهوم هیولا به عنوان نماد مسخ شدگی را که در رمان فرانک اشتاین به طور مجازی ترس گوتیکی از ناشناختهها و عواقب ناشی از مواجهه با این غریبة ترسناک است مورد بحث قرار میدهد. همچنین کنکاشی از اثر ماری شلی از طریق ارزیابی آن با معیارهای ادبیات گوتیک ارائه خواهد شد. در طی این بررسی، هیولا نه تنها نماد مسخ شدگی است بلکه تجاوز از مرز پنداشتههای درونی و برونی رمان را نیز نمایان میسازد. با این حال، تعریف ماهیت هیولا به عهدة خواننده گذاشته شده است. این مقاله با خودداری از بررسی روانکاوانة متن رمان، به نقش ویژة آن در ایجاد یک نوع ادبی و اهمیت تاریخی – اجتماعی آن می پردازد.

کد مقاله 11759
تعداد بازدید 1256

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397