عنوان
|
هوش هیجانی و سازگاری زناشویی در زنان متأهل شاغل آموزش و پرورش |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
حمیده جعفر یزدی - محمود گلزاری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده پژوهی سال 1 پیاپی 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1384 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن آموزش و پرورش هوش هیجانی سازگاری زناشویی
|
موضوع
|
روابط زوجين جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
به منظور بررسی رابطه هوش هیجانی با سازگاری زناشویی در زنان متأهل شاغل در آموزش و پرورش تهران، 109 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی خوشهای از مناطق (5، 7، 13) آموزش و پرورش تهران انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی بار ـ آن (1980) و مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر (1971) در طرح مطالعه مقطعی مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای بررسی دادهها از روش ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل یافتهها نشان داد که بین هوش هیجانی با سازگاری زناشویی رابطه مثبت (r = 0/42) وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای هوش هیجانی و سازگاری زناشویی نیز رابطه مثبت وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیر به شیوه گام به گام میتوان مؤلفه هوش هیجانی خلق کلی و هوش هیجانی بین فردی را به عنوان متغیرهای پیش بین برای سازگاری زناشویی زنان تلقی کرد = 0/43) ( به عبارتی زنانی که توانایی تشخیص و ابراز هیجانهای خود و تشخیص هیجانهای دیگران را دارند و نیز دارای خصوصیاتی چون خوش بینی، شادکامی، توانایی حل مسئله، کنترل تکانه، خودشکوفایي، استقلال و همدلی هستند، در زندگی زناشویی خود از سازگاری بیشتری برخوردارند.
|