عنوان
|
نقش تحصیلات والدین در خود اثر مندی دختران و پسران نوجوان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
کارینه طهماسیان - لادن فتی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده پژوهی سال 2 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1385 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نوجوانان تحصیلات والدین خوداثرمندی
|
موضوع
|
خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده روابط خانوادگي هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش تحصیلات والدین بر خوداثرمندی اجتماعی، تحصیلی، هیجانی و جسمانی دختران و پسران نوجوان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه و پیشدانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 84ـ1383 است. نمونه پژوهش شامل 946 نفر (471 دخترت و 475 پسر) از شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک، پرسشنامه خوداثرمندی کودکان و نوجوانان و پرسشنامۀ خوداثرمندی جسمانی نوجوانان بود. دادههای حاصل از این پژوهش با روش تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی توکی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که نقش تحصیلات پدر و مادر بر حیطههای مختلف خوداثرمندی دختران معنیدار بین خوداثرمندی اجتماعی، تحصیلی، هیجانی، جسمانی دختران دارای والدین کمسواد و باسواد (از دیپلم به بالا) وجود دارد. اما این موضوع در مورد پسران صدق نمیکند بدین معنی که نقش تحصیلات پدر و مادر بر حیطههای مختلف خوداثرمندی پسران معنیدار نیست.
|