عنوان
|
بررسي اثربخشي آموزش روابط سالم با رويکرد يادگيري اجتماعي بر افزايش آگاهي دختران از روابط آسيبزاي دختران و پسران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
محمدرضا عابدی - زهرا یوسفی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 9 پیاپی 35-36 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1386 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط دختر و پسر روابط آسیبزا روابط سالم
|
موضوع
|
جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي دوستي دختران روابط زن و مرد / روابط دختر و پسر مشاوره خانواده
|
چکیده
|
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش روابط سالم بر افزايش آگاهي از روابط آسيبزا در دختران بود.\r\nروش کار: اين پژوهش از نوع تحقيقات نيمه آزمايشي است. جامعه تحقيق عبارت بود از کليه دختران خوابگاهي دانشگاهي اصفهان (3000 نفر). به منظور نمونهگيري ابتدا پرسشنامه آگاهي از روابط آسيبزا بين صد نفر از آنان به طور تصادفي توزيع شد و سپس 30 نفر که آگاهي آنان نسبت به اين گونه روابط پايين بود انتخاب و نهايتاً در دو گروه گواه و آزمايش توزيع شدند. ابزار تحقيق عبارت از آزمون محقق ساخته آگاهي از روابط آسيبزا بود. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله آموزشي توسط اين آزمون ارزيابي شدند. در حالي که گروه گواه در ليست انتظار قرار داشت، گروه آزمايش مداخله آموزشي را دريافت نمود.\r\nنتايج: نتايج تحليل کواريانس چند متغيري حاکي از آن است که آموزش روابط سالم بر افزايش آگاهي دانشجويان نسبت به جنبههاي مختلف روابط دختر و پسر مؤثر بوده است (0/05>P).\r\nنتيجهگيري: نتايج پژوهش نشان ميدهد ميتوان از چهارچوب آموزشي اين تحقيق به عنوان الگوي آموزشي روابط سالم و آسيبزا براي افزايش آگاهي و دانش در اين زمينه استفاده کرد.
|