عنوان
|
مقايسه ي ارزش هاي شغلي زنان و مردان تحصيل کرده ي دانشگاهي قبل از ورود به بازار کار |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
سیده منور یزدی - سیمین حسینیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1384 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
60-51 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
بازار کار دانشجو ارزشهای شغلی ارزشهای شغلی سوپر
|
موضوع
|
اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال
|
چکیده
|
هدف این پژوهش، مقایسهي ارزشهای شغلی زنان و مردان تحصیل کردهي دانشگاهی، پیش از ورود به بازار کار، و بررسی این ارزشها در رشتههای مختلف تحصیلی بود. فرضیات چنین است: ارزشهای شغلی زنان، با ارزشهای شغلی مردان متفاوت است؛ و ارزشهای شغلی در رشتههای مختلف تحصیلی دانشگاهی متفاوت است.\r\nجامعهي آماری پژوهش، همهي دانشجویان دانشگاههای شهر تهران در سال تحصیلی 82 – 83 بود که از بین آنان 500 دانشجوی سال آخر در رشتههای مختلف تحصیلي، به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این بررسی، پرسشنامهي ارزشهای شغلی بود که بر اساس نظریهي ارزشهای شغلی سوپر با هفت مقیاس ارزشی تدوین شده بود: پیشرفت، نوع دوستی، منزلت اجتماعی، بازخورد اقتصادی، امنیت و خلاقیت.\r\nدر تجزیه و تحلیل دادهها و تأثیرات تعاملی متغیرهای رشتههای تحصیلی و همچنین جنس با مقیاسهای ارزشهای شغلی، آزمون F و T انجام شد. یافتهها نشان داد که در زنان دانشجو، میزان ارزشهای پس رفت، نوع دوستی، امنیت و خلاقیت به گونههای معنادار با دانشجویان مرد متفاوت بود. میزان ارزشهای شغلی، به استثنای ارزش پیشرفت و بازخورد اقتصادی، در بین رشتههای مختلف تحصیلی متفاوت بود.
|