عنوان
|
طراحی الگوی ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران در مناطق کمتر توسعه یافته و بررسی اثربخشی آن |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
علی اکبر سیف - علیرضا کیامنش - رخساره فضلی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه نوآوریهای آموزشی - سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران کیفیت آموزش مناطق کمتر توسعه یافته یادگیری فعال و مشارکتی مهارت برقراری ارتباط نگرش نسبت به مدرسه
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زنان روستايي و عشاير مسائل زنان و دختران / مشکلات زنان و دختران
|
چکیده
|
هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران در مناطق کمتر توسعه یافته است؛ اگر الگویی بتواند سطح کیفی آموزش را در مناطق کمتر توسعه یافته ارتقاء بخشد، میتواند مبنایی برای طراحی الگوهای مناسب دیگر باشد. بدین منظور با استفاده از نمودارپارتو، مسایل اساسی مربوط به آموزش دختران روستایی در منطقه راسک استان سیستان و بلوچستان مشخص شدند و الگوی آموزشی، طراحی و تولید گردید. سؤال اصلی پژوهش عبارت بود از: «الگوی طراحی شده ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران یک روستا در مناطق کمتر توسعه یافته، چه تأثیری بر پیشرفت تحصیلی و میزان غیبت آنان دارد؟»\r\nپژوهش حاضر با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی، 10 روستا با 866 دانشآموز از روستاهای منطقه راسک استان سیستان بلوچستان را به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار داد.\r\nمتغیر مستقل این پژوهش، الگوی ارتقاء کیفیت بود که با استفاده از روشهای فعال و مشارکتی طراحی شد و در سال تحصیلی 88ـ1387 اعمال گردید. تأثیر این متغیر در پایان سال تحصیلی بر متغیرهای وابسته، یعنی نمرات درسی، مهارت برقراری ارتباط و نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسه و همچنین میزان غیبت آنان، مورد بررسی قرار گرفت.\r\nنتایج حاصل از آزمونهای آماری، تفاوت معنادار دو گروه آزمایش و گواه را تأیید میکنند و نشان میدهند استفاده از الگوی ارتقاء کیفیت آموزش میتواند پیشرفت تحصیلی دختران روستایی در مناطق کمتر توسعه یافته، شامل نمرات درسی، مهارت برقراری ارتباط و نگرش مثبت نسبت به مدرسه را افزایش داده، میزان غیبت آنها را کاهش دهد.
|