• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طراحی الگوی ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران در مناطق کمتر توسعه یافته و بررسی اثربخشی آن
شماره ویرایش
تعداد صفحات 22
نویسنده علی اکبر سیف - علیرضا کیامنش - رخساره فضلی
مشخصات نشریه فصلنامه نوآوری‌های آموزشی - سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 32
تاریخ انتشار زمستان - 1388
زبان فارسی
کلید واژه دختران  کیفیت آموزش  مناطق کمتر توسعه یافته  یادگیری فعال و مشارکتی  مهارت برقراری ارتباط  نگرش نسبت به مدرسه  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     زنان روستايي و عشاير     مسائل زنان و دختران / مشکلات زنان و دختران    
چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران در مناطق کمتر توسعه یافته است؛ اگر الگویی بتواند سطح کیفی آموزش را در مناطق کمتر توسعه یافته ارتقاء بخشد، می‌تواند مبنایی برای طراحی الگوهای مناسب دیگر باشد. بدین منظور با استفاده از نمودارپارتو، مسایل اساسی مربوط به آموزش دختران روستایی در منطقه راسک استان سیستان و بلوچستان مشخص شدند و الگوی آموزشی، طراحی و تولید گردید. سؤال اصلی پژوهش عبارت بود از: «الگوی طراحی شده ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران یک روستا در مناطق کمتر توسعه یافته، چه تأثیری بر پیشرفت تحصیلی و میزان غیبت آنان دارد؟»\r\nپژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی، 10 روستا با 866 دانش‌آموز از روستاهای منطقه راسک استان سیستان بلوچستان را به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار داد.\r\nمتغیر مستقل این پژوهش، الگوی ارتقاء کیفیت بود که با استفاده از روش‌های فعال و مشارکتی طراحی شد و در سال تحصیلی 88ـ1387 اعمال گردید. تأثیر این متغیر در پایان سال تحصیلی بر متغیرهای وابسته، یعنی نمرات درسی، مهارت برقراری ارتباط و نگرش دانش‌آموزان نسبت به مدرسه و همچنین میزان غیبت آنان، مورد بررسی قرار گرفت.\r\nنتایج حاصل از آزمون‌های آماری، تفاوت معنادار دو گروه آزمایش و گواه را تأیید می‌کنند و نشان می‌دهند استفاده از الگوی ارتقاء کیفیت آموزش می‌تواند پیشرفت تحصیلی دختران روستایی در مناطق کمتر توسعه یافته، شامل نمرات درسی، مهارت برقراری ارتباط و نگرش مثبت نسبت به مدرسه را افزایش داده، میزان غیبت آن‌ها را کاهش دهد.

کد مقاله 11705
تعداد بازدید 892

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397