عنوان
|
مقايسه باورها و عواطف خود نظمده رشد، در دانشجويان دختر و پسر، در سنين مختلف |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
مرتضی لطیفیان - لعیا بشاش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی (مصوب وزارت علوم) شماره 8 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1383 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
برانداشتاتر الگوی خود نظم ده اهداف زندگی دانشجویان ایرانی
|
موضوع
|
جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي جنسيت و معرفت
|
چکیده
|
مقايسه باورها و عواطف خود نظم ده رشد در دانشجويان دختر و پسر دانشگاه شيراز در مقاطع سني مختلف، هدف اين پژوهش بوده است. در اين رابطه، الگوي برانداشتاتر (1984،1989) به منظور بررسي اهداف زندگي افراد ملاك عمل بوده است. در اين الگو پس از مشخص شدن اهداف زندگي فرد، فاصله او از هدف، ميزان توان فرد در وصول به هدف، ميزان تمايل به ايجاد تغيير در جهت وصول به هدف و در نهايت واكنش عاطفي و هيجاني او نسبت به تجارب گذشته و آينده خود، اندازهگيري ميشود. به منظور انجام اين پژوهش از يك نمونه 309 نفري دانشجوي دختر (138) و پسر (171) داوطلب كه در سال تحصيلي 79 ـ 1378، به روش طبقهبندي نسبي گزينش شده بودند، استفاده شد. نتايج حاكي از آن بود كه پنج نوع هدف اصلي زندگي كه عبارتند از «هدف امنيت اجتماعي»، «هدف احترام و قدر و منزلت»، «هدف امنيت فردي»، «هدف مربوط به نياز به دوستي و محبت اجتماعي» و «هدف امنيت اجتنابي»، وجود دارد. ميزان قابل در دسترس بودن هر يك از اين اهداف و قابليت مهار آنها توسط شخص، و نيز تمايل به ايجاد تغيير در خود يا خانواده و يا محيط سياسي، فرهنگي ـ اجتماعي براي دانشجويان متفاوت بود. نتايج نشان داد كه دانشجويان در درجه اول به اهداف مربوط به امنيت فردي و اجتماعي در زندگي اهميت ميدهند و در راه رسيدن به اين هدف فعالانه شركت ميكنند و با سطح انگيزش بالا ميل به تغيير در مسائل سياسي، اجتماعي و فرهنگي خود دارند. و اين تمايل در «پسران» به مراتب بيش از «دختران» است و در راه رسيدن به اين اهداف بسيار اميدوارانه عمل ميكنند.
|