عنوان
|
نيازسنجي آموزشي زنان روستاي قمام شهرستان سنقر (بر مبناي مدل بوريج و تحليل کوادرانت) |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
کیومرث زرافشانی - خوشقدم خالدی - حسین آگهی |
مشخصات نشریه
|
زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان روستایی مدل بوریچ مدل کوادرانت نیازسنجی آموزش زنان
|
موضوع
|
زنان روستايي و عشاير مهارتهاي زندگي
|
چکیده
|
در بسياري از برنامهاي آموزشي ترويجي توجه اندکي به نيازهاي آموزشي از ديدگاه مخاطبين و کارشناسان ترويج ميگردد و در نتيجه اثربخشي فعاليتهاي ترويجي تحتالشعاع قرار ميگيرد. لذا هدف از اين پژوهش توصيفي ـ پيمايشي بررسي نيازهاي آموزش زنان روستاي قمام شهرستان سنقر با استفاده از دو مدل نيازسنجي بوريچ و کوادرانت بود. جامعه آماري اين مطالعه را زنان روستاي قمام در شهرستان سنقر و کارشناسان ترويچ تشکيل دادند. با استفاده از روش نمونهگيري تصادفي ساده و بهرهگيري از جدول کرسي و مورگان تعداد 100 نفر از زنان روستايي انتخاب شدند. با توجه به محدوديت تعداد کارشناسان ترويج اقدام به سرشماري نموده و تعداد 35 نفر از آنان در اين مطالعه شرکت نمودند. اين پژوهش در دو مرحله انجام گرديد؛ نخست نيازهاي آموزشي زنان روستايي از ديدگاه خودشان با استفاده از پرسشنامه مبتني بر مدل بوريچ مشخص گرديد. نتايج اين بخش نشان داد که 12 نياز آموزشي، داراي بالاترين اولويت ميباشند که 3 اولويت اول به ترتيب شامل اقتصاد خانهداري، آموزش تغذيه کودکان و مهارتهاي طبخ غذا بود. در مرحله دوم با استفاده از مدل کوادرانت نيازها از ديدگاه زنان و کارشناسان تطبيق داده شد، نتايج نشان داد که اکثر نيازهاي آموزشي از ديد زنان و کارشناسان با يکديگر تطابق دارد. به منظور اثربخشي برنامههاي ترويجي، توجه به ديدگاه زنان روستايي و کارشناسان ترويج امري ضروري بوده و اين مسأله با استفاده از مدل نيازسنجي بوريچ و کوادرانت امکانپذير است.
|