عنوان
|
تأثير آموزش «برنامه تربيت سازنده» به مادران بر مشکلات رفتاري کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي کم توجهي |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
زهرا شهریور - فاطمه محرری - مهدی تهرانی دوست |
مشخصات نشریه
|
اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 11 شماره 10 پیاپی 4 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشکلات رفتاری کودکان اختلال بیش فعالی کم توجهی تربیت سازنده والد بودن
|
موضوع
|
تربيت در خانواده حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده مشاوره خانواده
|
چکیده
|
مقدمه: آموزش برنامه تربيت سازنده به مادران در کاهش مشکلات رفتاري کودکان در مطالعات متعددي مورد تأکيد قرار گرفته است. اين مهم، در مورد اختلال بيش فعالي کمتوجهي (ADHD) در ايران بررسي نشده است، لذا در اين پژوهش با توجه به شيوع مسأله به آن پرداختيم.\r\nروش کار: اين کارآزمايي باليني بر روي 60 مادر مراجعه کننده (30 نفر مورد و 30 نفر شاهد) به درمانگاه کودک و نوجوان بيمارستان روزبه تهران که داراي کودک مبتلا به اختلال بيش فعالي کمتوجهي در سنين 6 ـ 12 سال بودند، انجام شد. مادران هر دو گروه که از نظر برخي عوامل دموگرافيک همگن شده بودند، پرسش نامههاي پژوهشي را قبل از شروع جلسات و در پايان جلسه هشتم تکميل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با روش آماري تحليل واريانس با طرح اندازهگيريهاي مکرر تحليل شدند.\r\nيافتهها: کاهش قابل توجه در علايم ADHD (بر اساس پرسش نامه کانرز و مقياس نمرهگذاري ADHD) در گروه مورد، نسبت به گروه شاهد مشاهده شد (001/ 0>P). تغيير کلي ميانگين متغيرهاي مربوط به مقياسهاي فرزندپروري و نيز تفاوت در شاخصهاي افسردگي، اضطراب و فشار رواني در گروه مورد نسبت به گروه شاهد معنيدار بود (001/ 0>p). نتايج مربوط به مقياس تواناييها و مشکلات (SDQ) در تمام شاخصها به جز مشکلات سلوک در گروه مورد نسبت به گروه شاهد به صورت معنيدار بهبودي نشان داد (001/ 0>p). \r\nنتيجهگيري: کاربرد "برنامه تربيت سازنده" در والدين کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي کمتوجهي در کاهش مشکلات رفتاري و افزايش تواناييهاي اين کودکان مؤثر ميباشد.
|