عنوان | اينترنت و هويت اجتماعي |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جهانی رسانه - دانشگاه تهران - علمی پژوهشی پیاپی 5 |
تاریخ انتشار | بهار - 1387 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بحران هویت اینترنت هویت اجتماعی فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی جامعه شبکهای |
موضوع | زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات زن، سنت، مدرنيته هويت جنسی / هویت زنانه |
چکیده |
اين مقاله تأثير اينترنت بر برخي از ابعاد هويت اجتماعي (از جمله هويت ديني، هويت قومي، هويت خانوادگي و هويت شخصي) را با استفاده از روش پيمايشي مورد مطالعه قرار داده است. اين مطالعه در شهر سنندج در ميان دو گروه از دختران، يعني آن هايي که از اينترنت استفاده مي کردند و آن هايي که از اينترنت استفاده نمي کردند، صورت گرفته است. مطالعه و تحليل نشان داد که ميان دو گروه مذکور به لحاظ هويت ديني، هويت قومي، هويت خانوادگي و هويت شخصي تفاوت معناداري وجود دارد و هويت ديني، قومي و خانوادگي در گروه اول ضعيف تر از افراد گروه دوم مي باشد. هم چنين، هويت شخصي و خود انگاره افراد در گروه اول ضعيف تر از گروه ديگر مشاهده شد که به نظر مي رسد اين موضوع از يک سو نشانگر کاهش تأثير کانال هاي سنتي در فرايند هويت سازي دختران و از سوي ديگر بيانگر تحول کيفي در مولفه هاي هويت يابي در عصر جديد باشد که غالبا خارج از کنترل مراجع سنتي و غير رسمي (خانواده، قوميت و دين) و ساختارهاي رسمي (نهادهاي متولي نظارت اجتماعي و برنامه ريزي فرهنگي) است. نتيجه اين که، با وجود تلاش نهادهاي سنتي رسمي و غيررسمي در هدايت هويت هاي فردي و اجتماعي، استفاده از اينترنت بر هويت اجتماعي افراد مورد مطالعه تأثير تعيين کننده اي داشته است. |
کد مقاله | 11594 |
تعداد بازدید | 1544 |
|