عنوان | رابطه بين سبکهاي تفکر با خودکارآمدي جوانان دختر و پسر پيشدانشگاهي شيراز |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 1 شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1389 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خودکارآمدی سبکهای تفکر |
موضوع | عقل زن / ايمان زن جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه بين سبکهاي تفکر و خودکارآمدي جوانان دختر و پسر «دانشآموزان پيشدانشگاهي» شيراز بود. حجم جامعه آماري اين پژوهش 9109 نفر جوانان دختر و پسر پيشدانشگاهي «2965 پسر و 6144 دختر» بود که بر اساس جدول مورگان شرکتکنندگان در اين پژوهش 333 نفر «217 دختر و 116 پسر» به روش نمونهگيري تصادفي خوشهاي چندمرحلهاي به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههاي پژوهش از روش پرسشنامه سبکهاي تفکر استرنبرگ و خودکارآمدي نظامي ـ شوارتزر و جروسلم گردآوري و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد که بين متغير خودکارآمدي با همه سبکهاي تفکر به جز تفکر درونگرا و کلنگر در سطح يک صدم در کل دانشآموزان رابطه مثبت معنيدار وجود دارد. همچنين، بين سبکهاي تفکر و خودکارآمدي دانشآموزان دختر نيز رابطه معنيدار وجود دارد، ولي بين هيچکدام از سبکهاي تفکر با خودکارآمدي دانشآموزان پسر رابطه معنيدار مشاهده نشده است. نتايج به دست آمده از تحليل رگرسيون حاکي از آن است که سبک تفکر آزادانديش پيشبينيکننده قويتري براي خودکارآمدي کل دانشآموزان است. همچنين، نتايج گوياي اين مطالب است که از بين سبکهاي تفکر قضاوتگر و آزادانديش، سبک تفکر آزادانديش پيشبينيکننده قويتري براي خودکارآمدي دانشآموزان دختر است. |
کد مقاله | 11592 |
تعداد بازدید | 1071 |
|