| عنوان | رابطه ي مهارت های مقابله ای با سلامت روان در میان دانشجو معلمان زن |
| شماره ویرایش | |
| تعداد صفحات | 25 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | زن و جامعه سال 2 شماره 2 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1390 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | مهارتهای مقابلهای سلامت روانی و دانشجو معلمان زن |
| موضوع | افسردگي زنان بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي مشاغل زنان |
| چکیده |
هدف اصلی این مطالعه، تعیین رابطة بین «مهارتهای مقابلهای» با «سلامت روانی» در میان دانشجو معلمان زن نهادها و مراکز آموزش عالی شهر بوشهر در سال تحصیلی 89 – 88 بود. به همین منظور، نمونهای 170 نفری از دانشجویان به شیوة تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها دو ابزار معتبر «پرسشنامة مقابلة فراکنشی گرین گلاس» و «پرسشنامة سلامت عمومی گلدبرگ» به کار گرفته شد. به منظور تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه، استفاده شد. تحلیل همبستگی نشان داد که بین مقیاسهای پرسشنامة مهارتهای مقابلهای و سلامت روانی و خرده مقیاسهای آن رابطة معکوس معنی دار وجود دارد. همچنین، تجزیه و تحلیل رگرسیون آشکار کرد که مهارت مقابلة بیش فعال مهمترین پیش بینی کنندة سلامت روانی و خرده مقیاسهای آن (نشانههای جسمانی، اضطراب و بی خوابی)؛ مهارت مقابلة عقلانی مهمترین پیش بینی کنندة ناکارآمدی اجتماعی و مهارت مقابلة پیشگیرانه مهمترین پیش بینی کنندة افسردگی شدید آزمودنیها بوده است. |
| کد مقاله | 11548 |
| تعداد بازدید | 934 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...