عنوان
|
نقش برنامه طراحی شده در ارتقای سطح عزت نفس دانش آموزان دختر مدارس تهران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
ابراهیم حاجی زاده - مهدی مشکی - فرخنده امین شکروی - ربابه معماریان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه افق دانش - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد - علمی پژوهشی شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1386 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران برنامه طراحی شده ESE عزت نفس دانشآموز اول ابتدایی
|
موضوع
|
بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي مشاوره خانواده جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت عزت نفس در تأمین سلامت روانی دانش آموزان و این موضوع که عزت نفس در تعامل با دیگران حاصل میشود و سبب داشتن تصور مثبت از خود و پیدایش حسی ارزشمند و عامل موفقیت دانش آموزان میگردد، مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر برنامه آموزش ارتقا عزت نفس (ESE) از سری برنامه های آموزشی Wire MediaLive در نمون های از دانش آموزان دختر کلاس اول ابتدایی انجام شد.\r\nروش تحقیق: در این مطالعه نیمهتجربی که در سال 1385 انجام شد، نمونهگیری به شیوه تصادفی و مداخله به صورت آموزش برنامه طراحی شده ESE انجام شد. نمونه ها شامل دختران کلاس اول بودند که از یکی از دبستانهای غرب تهران انتخاب شدند. 29 دانش آموز در گروه آزمون و 31 دانش آموز، در گروه شاهد قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه پوپ با همه نمونه ها در ابتدای پژوهش و پس از 9 هفته مصاحبه گردید؛ سپس برنامه آموزشی به مدت 18 جلسه در طی 9 هفته شامل آموزش نظری و کارگاه آموزشی به صورت نمایش رفتارهای صحیح مانند قدردانی از خود، کنترل خشم، مسؤولیت پذیری برای گروه آزمون اجرا گردید. مصاحبه مجدّد با هر دو گروه پس از نیمسال صورت گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای Chi-Square، t و رگرسیون لجستیک دوتایی، در سطح معنی داری 05/0≥Pمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.\r\nیافته ها: براساس تحلیل آماری پیش آزمون و پس آزمون، آموزش به طور معنی داری نمرات عزت نفس را در میان گروه آزمون بهبود بخشیده بود (05/0P\r\nبه سند مراجعه شود
|