عنوان | بررسی مقایسهای باورهای خودکارآمدی شغلی دختران و پسران دبیرستانی |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 11 شماره 4 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1388 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 343-334 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت دختران شغل پسران خودکارآمدی |
موضوع | اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي هويت جنسی / هویت زنانه |
چکیده |
مقدمه: شواهد موجود بیانگر نقش باورهای خودکارآمدی در انتخاب مشاغل و رشد حرفهای است. این باورها ممکن است در دو جنس متفاوت باشند. تحقیق حاضر با هدف مقایسه ی باورهای خودکارآمدی شغلی دختران و پسران دبیرستانی انجام شده است. روش کار: این مطالعه مقایسهای بر روی دانش آموزان دبیرستانی استان فارس انجام شد. شرکت کنندگان شامل 1833 دانش آموز دبیرستانی (1007 دختر و 826 پسر) به شیوهی نمونه گیری خوشهای از بین مناطق مختلف استان فارس انتخاب شدند. تمامی شرکت کنندگان پرسشنامه ی خودکارآمدی شغلی را تکمیل کردند. پایایی و روایی ابزار با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و روایی ملاکی بررسی شد و به منظور تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یکسویه استفاده شد. یافته ها: دختران و پسران در خودکارآمدی تحصیلی مشاغل مردانه تفاوت معنی داری نداشتند (05/ 0 > P)، در حالی که دختران نمرات پایین تری در مورد باورهای خودکارآمدی انجام وظایف شغلهای مردانه کسب کردند (03/ 0 = P). دختران نمرات بالاتری در مورد خودکارآمدی تحصیلی مشاغل زنانه (0001/ 0 = P) و خود کارآمدی انجام وظایف شغلی زنانه\r\n (0001/ 0 = P ) کسب کردند. نتیجه گیری: برخلاف مشاغل زنانه، دختران در مشاغل مردانه خودباوری کمتری در کارآمدی خود دارند گرچه از خودکارآمدی تحصیلی برابر سود میبرند. |
کد مقاله | 11503 |
تعداد بازدید | 1285 |
|