عنوان
|
مطالعه مؤلفههای حقوق زنان در کتابهای علوم اجتماعی مقطع متوسطه ایران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
پروین غیاثی - عباس قلتاش - ویدا فلاحی - روح اله مرادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 2 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
محتوای درسی حقوق زنان کتابهای درسی دروس علوم اجتماعی دوره متوسطه کتابهای درسی ایران تحلیل محتوا
|
موضوع
|
زن در اديان، اقوام و ملل زن در اسلام زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش حقوق زنان / زن و حقوق
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به حقوق زنان در محتوای دروس علوم اجتماعی دورهی متوسطهی ایران انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش در بخش تحلیل، محتوای دروس علوماجتماعی دورهی متوسطهی کشور بوده که از این جامعه، کتابهای درسی مطالعات اجتماعی سال اول، جامعهشناسی (1) و (2) دورهی متوسطه برای مطالعه انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها، سیاهههای تحلیل اهداف، تحلیل محتوای کتابهای درسی و تحلیل تصاویر بود که پس از مطالعهی مبانی نظری تهیه و تدوین گردید و مقدار 82/ 0 درصد بدست آمد که با استفاده از مجذور خی دو درصدگیری شده است. واحد تحلیل، جملات مندرج در متن کتابهای درسی، متن اهداف و همچنین، تصاویر بوده است. در بخش تحلیل محتوا مهمترین یافتهها نشان دهندهی آن بود که در مجموع بخش اهداف، 43/ 3 درصد به مؤلفههای حقوق زنان توجه شده است. و در کتابهای درسی 86 /0 توجه شده که کمتر از 1 درصد بوده است. در مجموع بیشترین میزان توجه مربوط به بعد شناختی در ارتباط با مؤلفههای حقوق زنان بوده است و سایر ابعاد عاطفی و عملکردی نادیده گرفته شدهاند. در مجموع، به مؤلفههای فراهم کردن محیط تواناساز برای زنان و حق زن بر دارایی شوهر و رضایت در ازدواج کاملاً بیتوجهی شده است و از مجموع تصاویر مندرج در کتابهای درسی 25 درصد به مؤلفههای حقوقزنان توجه شده است.
|