عنوان
|
بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با تمایل به کارآفرینی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
حمیدرضا محمدی - شاپور امین شایان جهرمی - عبادالله احمدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 2 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن شخصیت کارآفرینی پنج عامل شخصیت
|
موضوع
|
اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف از این پژوهش، بررسی و توصیف ویژگیهای شخصیتی زنان در سازمانها و بررسی تمایل آنها به کارآفرینی و هم چنین تحلیل رابطه آن دو با یکدیگر بوده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تعدادی از زنان شاغل در سازمانها و ادارات دولتی شهر شیراز به تعداد 359 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی شده بر اساس جدول مورگان، متناسب با حجم طبقه تعداد 153 نفر به عنوان نمونة آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته شخصیت و کارآفرینی به ترتیب شامل 35 و 54 سؤال بسته پاسخ بر اساس مقیاس هفت درجهای لیکرت بود. پایایی پرسشنامه شخصیت و کارآفرینی بر اساس آزمون مجدد به ترتیب 0/883و 0/839 برآورد گردید. دادههای به دست آمده از راه ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی زنان با تمایل آنها به کارآفرینی رابطه معناداری وجود دارد، لذا پیشنهاد شده است به دلیل اینکه ویژگیهای شخصیتی زنان با کارآفرینی ارتباط دارند با شناخت ویژگیها و خصایص شخصیتی در زنان شاید بشود روحیه کارآفرینی را در آنان تقویت نمود و بسیاری از مشکلات و نارساییهایی را که جامعه و سازمانها با آنها دست به گریبانند را حل کرد.
|