عنوان
|
بازنمايي الگوي مصرف يک خانواده امريکايي: سيسمون ها در اوقات فراغت |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
حشمت السادات معینیفر - نجمه محمد خانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران - پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - علمی پژوهشی پیاپی 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اوقات فراغت مصرف بازنمایی خانواده آمریکایی سیسمونها کمدی موقعیت فرهنگ عامیانه
|
موضوع
|
اقتصاد خانواده اوقات فراغت زنان خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده خانواده در غرب خانواده و رسانه
|
چکیده
|
بازنمایی زندگی روزمره موضوع بحث بسیاری از تولیدات رسانه ای در ایالات متحده آمریکاست. بی شک زمانی که سخن از زندگی روزمره به میان می آيد، خانواده محوری ترین عنصر آن تلقی می شود. ژانرهای مختلف تلویزیونی مانند سریال های دنباله دار، کمدی موقعیت و غیره که اوج پیدایش آن ها در امریکا به دهه 1950 باز می گردد، به بازنمایی خانواده، روابط مبتنی برآن، دغدغه ها، انتظارات و رویکردهای معطوف به آن پرداخته اند. اوقات فراغت و الگوی مصرف خانواده که در جامعه سرمایه داری جدیت بیشتری دارد نیز می تواند از این رو حائز اهمیت باشد که روابط خانوادگی و نحوه گزینش الگوی مصرف و بازنمایی آن در سریال ها شکل و نوع روابط مبتنی بر یک خانواده آمریکایی را نشان دهد. به طور طبیعی مطالعه خانواده به شکل اشل کوچکی از جامعه بزرگ تر می تواند ترسیم کنندة افق شناخت آن جامعه باشد. موضوع بحث این مقاله مطالعه کمدی موقعیت سیسمون هاست. این برنامه تلویزیونی که شهرتش مرزهای فرهنگی متفاوتی را درنوردیده است، سابقه تولیدش به دهه 1980 باز می گردد. ژانر طنز و محتوای روزمره و قابل لمس آن نیز باعث شده در ایالات متحده آمریکا نیز این سریال محبوبیت بی نظیری نزد شهروندان آمریکایی داشته باشد. مقاله به مطالعة فصول شماره 3 تا 8 این کمدی موقعیت میپردازد چرا که مطالعه تمامی بخش های این سریال دنباله دار که نزدیک به 400 قسمت است خارج از حوصله این مقاله است. سؤال اصلی این مقاله این است که چگونه در این کارتون، خانواده آمریکایی در اوقات فراغت بازنمایی شده اند. به طور واضح تر اینکه اولاً تک تک افراد خانواده سیسمون در اوقات فراغت خود را به مصرف چه کالاهای فرهنگی اختصاص می دهند و ثانیاً در سطح خانوادگی این مصرف چه شکلی دارد. مبنای نظریای که مقاله بر آن متکی است، تئوری بازنمایی استوارت هال می باشد و روش مطالعه نشانه شناسی رولان بارت است. واحد تحلیل در قسمت های مرتبط سکانس و در قسمت های غیر مرتبط موضوع آن قسمت خاص می باشد.
|