ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رسانه‌ ها و بازتاب هویت زن در عرصه عمومی
شماره ویرایش
تعداد صفحات 16
نویسنده مجتبی عطارزاده
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات زنان (مجله مطالعات زنان) - انجمن ایرانی مطالعات زنان - علمی پژوهشی سال 3 شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1388
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه فمینیسم  دولت  رسانه  عرصه عمومی  هویت جنسی و مدنی  
موضوع زن و اجتماع / مشارکت اجتماعي زنان     زن و جهاني‌شدن / جنسيت و جهاني‌شدن     زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات     فمينيسم، مفاهيم، موضوعات و دانش‌ها     هويت جنسی / هویت زنانه    
چکیده رسانهها به عنوان جزئی از فرهنگ غیرمادی جوامع انسانی که نقش تعیینکنندهای در ساختن و پرداختن افکار عمومی برعهده دارند، تنها آنگاه که زمینه پذیرش ذهنی در مخاطبان داشته باشند، قادر به تأثیرگذاری هستند و گرنه اثر آنها موقتی و گذراست. با شکلگیری نهاد جدید دولت و لزوم بهرهگیری از نظرات و افکار عمومی در روند تصمیمسازی، ضرورت واقعی شدن ارتباط بین دولت و مردم و در نتیجه شکلگیری عرصه عمومی، نقش رسانهها در این رابطه در مقایسه با گذشته تقویت شد؛ جه آن که دامنه توازن از قدرت حاکم به سپهر عمومی نیز کشیده شده و ضرورت حضور فعال آحاد جامعه در این روند آشکار شده است. در نتیجه چنین تغییر و تحولی، دیگر حاشیهنشینی و انفعال حاکم بر اجزایی از جامعه که به دلایل سیاسی و اجتماعی بیشتر از سایر اقشار زنان را دربرمیگیرد، معنایی نخواهد داشت و رسانهها میتوانند زمینه این انتقال از حاشیه به متن را فراهم سازند.\r\nاین انتقال در گروه احساس هویت مستقل و افزایش ضریب تأثیرگذاری بهویژه در لایههای ضعیف جامعه است. فرایند جهانی شدن نیز با ایجاد نوعی تغییر گسترده در برداشت از هویت، ضرورت گذر از تفاوتهای جنسیتی و توجه به جنبه ‎های اجتماعي را در حوزه مسائل زنان آشکار ساخت.\r\nاین مقاله با تمرکز بر نقش رسانهها در تبیین شأن واقعی زن در عرصه عمومی، در پی اثبات این فرضیه است که تأکید بر هویت جنسی در عرصه عمومی باعث آن میشود که مقوله حضور برابر زنان در این عرصه بیشتر از آنکه جنبه واقعی پیدا کند، در چارچوب حقوقی محدود و منحصر شود در برابر، این قلم با بهرهگیری از مطالعه کتابخانهای برپایه شیوه توصیفی ـ تحلیلی برآن است که حضور زن آنگاه ظهور پیدا میکند که خودجوش، رقابتآمیز، گروهی، سازمانیافته و مبتنی بر آگاهی باشد چنان چه پافشاری رسانهها بر حضور و فعالیتزنان در عرصه عمومی تنها بر پایه هویت جنسی و در رقابت با مردان به عنوان پایمال کنندگان حقوق زنان صورت پذیرد، پویایی لازم را نخواهد داشت؛ چرا که این روند با تقویت حسی غیریت جز تضعیف همبستگی مدنی، نتیجه و پیامد دیگری در پی نخواهد داشت.

کد مقاله 11403
تعداد بازدید 1193

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397