عنوان
|
بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآمزان دختر دورهی دبیرستانی تیزهوش و عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی 89ـ88 |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
شعله لیوارجانی - غلامرضا گل محمدنژاد بهرامی - معصومه قاسم شهانقی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه آموزش و ارزشيابي (علوم تربیتی) - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز - علمی پژوهشی سال 2 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هوش هیجانی دانشآموزان تیزهوش دانشآموزان عادی مهارتهای اجتماعی
|
موضوع
|
مهارتهاي زندگي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دبیرستانی تیزهوش و عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی 89ـ1388 میباشد. این تحقیق از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعهی آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی پایهی دوم و سوم متوسطه رشتههای علوم تجربی و ریاضی فیزیک (شاخه نظری) دبیرستانهای دولتی شهرستان خوی به تعداد 1892 نفر است که از این تعداد 1774 نفر دانشآموز عادی و 118 نفر دانشآموز تیزهوش میباشند تعداد نمونه آماری مطالعه حاضر با استفاد از فرمول کوکران به ترتیب 268 نفر و 51 نفر میباشند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، شامل دو پرسشنامه هوش هیجانی (شرینگ) و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان (جرج هربرت) است.\r\nنتایج مطالعه نشانگر ان بود که بین هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تیزهوش و عادی رابطه معنیداری وجود ندارد اما میانگین نمرات هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تیز هوش بطور معنی داری بیشتر از دانشآموزان عادی است.
|