عنوان
|
بررسي عوامل مؤثر بر کاربرد آموزش الکترونيکي براي آموزش زنان روستايي در شهرستان ايلام |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
فریبا ترجمان - نسیم روشنی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای روستایی سال 2 پیاپی 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عوامل مؤثر آموزش الکترونیکی زنان روستایی شهرستان ایلام
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات زنان روستايي و عشاير
|
چکیده
|
امروزه زنان روستايي بهويژه در کشورهاي جهان سوم، بخش عمدهاي از فعاليتهاي اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي را بر عهده دارند. وضعيت مشارکت زنان در 52 کشور در حال توسعه، نشاندهنده اين است که زنان بيش از 40٪ فعاليتهاي کشاورزي را انجام ميدهند. با توجه به محور بودن فعاليتهاي کشاورزي در جريان توسعه اقتصادي کشور ما و نقش تعيين کنندهاي که زنان روستايي در توليد مواد غذايي دارند، ارتقاي سطح دانش فني آنها براي زندگي هرچه بهتر اهميت ويژهاي دارد. فراهم ساختن فناوري جديد براي مناطق روستايي باعث ميشود که زنان نيازهاي آموزشي خود را برطرف سازند. بدين منظور تحقيق حاضر با هدف بررسي عوامل مؤثر بر کاربرد آموزش الکترونيکي در آموزش زنان روستايي شهرستان ايلام انجام گرفته است. تحقيق از نوع کاربردي، و روش تحقيق آن همبستگي است. ابزار اصلي تحقيق پرسشنامه بود و به منظور بررسي روايي ابزار تحقيق، پرسشنامه در اختيار کارشناسان صاحبنظر قرار گرفت. براي سنجش پايايي پرسشنامه نيز آزمون مقدماتي از طريق تکميل 30 پرسشنامه به عمل آمد و ضريب کرونباخ آلفا 87٪ محاسبه گرديد. جامعه آماري اين تحقيق شامل 8770 نفر از زنان روستاهاي شهرستان ايلام بودند که از اين تعداد بر اساس فرمول کوکران، 150 نفر به عنوان نمونه و به کمک روش نمونهگيري تصادفي طبقهاي با انتساب مناسب انتخاب شدند. تجزيه و تحليل آماري پس از استخراج دادهها از طريق نرمافزار رايانهاي SPSS12 صورت گرفت. نتايج تحقيق نشان ميدهد که عوامل اجتماعي و اقتصادي مهمترين عوامل مؤثر در اجراي آموزش الکترونيکياند، و عوامل آموزشي در اجراي آموزش الکترونيکي تأثير کمتري دارند. نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که از نظر زنان روستايي، عوامل آموزشي و اجتماعي ميتوانند بيشترين تأثير را در آموزش الکترونيکي داشته باشند.
|