عنوان
|
راههاي برون رفت از مصرف گرايي جديد در جامعه ايراني |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
4 |
نویسنده
|
فریبا علاسوند لهبری |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه حوراء (نشریه علمي فرهنگي و اجتماعي زنان) - دفتر مطالعات و تحقیقات زنان - علمی تخصّصی پیاپی 33 |
تاریخ انتشار
|
بهمن - 1388 |
محدوده صفحات
|
20-17 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اقتصاد تحولات اقتصادی خانواده کالاهای مصرفی جامعه ایرانی ارزشهای مصرفی خانواده مصرف گرایی
|
موضوع
|
آسيبشناسي خانواده زن در ايران/ خانواده در ايران اقتصاد خانواده زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ
|
چکیده
|
اقتصاد مصرفي، فرهنگ خاصي مي طلبد که به مثابه يک ابزار درست و دقيق عمل کند. نويسنده در ابتداي مقاله، نظر اسلام را در مورد مصرف ذکر کرده با اين بيان که در فرهنگ اقتصادي اسلام، اقتصاد مازاد بر حد متعادل اسراف است، اسراف ويرانگري مي باشد. وي اولين گام مهم براي از ميان بردن تأثيرات منفي تحولات اقتصادي بر خانواده را شناخت و آسيب شناسي وضعيت موجود مي داند. در اين مرحله ميبايست رابطه ميان رفتار انسانها و اقتصاد مصرفي بررسي ميشود. در اسلام ميان رشدعقلي و مسئوليت مالي, رابطه برقرار است. در گام سوم، اصلاح زيرساختها مهم جلوه ميکند. آموزش و پرورش، رسانه و ساير متوليان فرهنگي يک کشور بايد بتواند اعضاي خانواده را به کنشگران و فاعلاني با هويت مقتدر تبديل کنند که موجهاي اقتصادي کمتر انها را تحت تأثير خود قرار دهند. نگارنده در انتها اذعان ميدارد که در گامي ديگر بايد عناصر اقتصادي خانوادگي در زيست ديني با يک برنامه ريزي عظيم و همه جانبه فرهنگي به يک عرف تبديل شود. ملت ايران نشان داده است که هنجارهاي تحميلي را کمتر ميپذيرد بنابراين تمام تلاش بايد معطوف به اين باشد که اين عناصر در مردم دروني گردد. اين عناصر عبارتند از: قناعت خويشتنداري پرداخت حقوق مالي واجب و مستحب مثل خمس وانفاق, پرهيز ازاسراف و ساير موارد.
|