عنوان | زن، خانواده و اصلاح الگوی مصرف |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه حوراء (نشریه علمي فرهنگي و اجتماعي زنان) - دفتر مطالعات و تحقیقات زنان - علمی تخصّصی پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | بهمن - 1388 |
محدوده صفحات | 16-3 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن اقتصاد خانواده اصلاح الگوی مصرف خانواده |
موضوع | اقتصاد خانواده زن در خانواده زن و اقتصاد / مشاركت اقتصادي زنان زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده |
چکیده |
مهم ترین ویژگی مقوله مصرف در عصر جدید تبدیل آن به یکی از مهمترین عوامل هویت ساز است، و از آن جا که مصرف شاخص یک خط بندی اجتماعی به شمار می آید، افراد و خانواده ها نوع، مقدار و چگونگی مصرف کالاها و خدمات را برای کسب منزلت اجتماعی بالاتر و عبور از طبقه ای خاص به طبقه ی بالاتر انتخاب می کنند و در این صورت مصرف جنبه نمایشی می یابد. پژوهش حاضر به بررسی جایگاه زنان در خانواده در اصلاح الگوی مصرف پرداخته است. بررسی الگوی مصرف از دیدگاه دینی تشریح زمینه ها و عوامل مصرف گرایی شامل تحولات ارزشی و شیوه های سرمایه داری، افزایش اوقات فراغت، کاهش ارزش پول، حساس نبودن خانواده و نهادهای تربیتی به تربیت اقتصادی، تأثیرات رسانه ها، غلبه فرهنگ احساسی، فقدان برنامه برای مصرف صحیح درآمدها، تحلیل پیامدهای تغییر الگوی مصرف بر خانواده شامل درآمدزایی، تضعیف فرهنگ دینی، افزایش اختلافات زناشویی، در حاشیه ماندن مقوله تربیت، کاهش آستانه تحمل پذیری، کم توجهی به مقدمه سلامت، بالا رفتن سن ازدواج و تغییر الگوی انتخاب همسر، کم شدن احساس آرامش و لذت از زندگی، تضعیف رابطه خانواده و دولت و افزایش هزینه های جانبی و تبیین اصول سیاست های مربوط به اصلاح الگوی مصرف را محورهای اصلی پژوهش حاضر می باشد. |
کد مقاله | 11289 |
تعداد بازدید | 898 |
|