• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان خانواده و کالاهاي فرهنگي جديد
شماره ویرایش
تعداد صفحات 23
نویسنده محمدرضا زیبایی نژاد
مشخصات نشریه دوماهنامه حوراء (نشریه علمي فرهنگي و اجتماعي زنان) - دفتر مطالعات و تحقیقات زنان - علمی تخصّصی پیاپی 35
تاریخ انتشار مرداد - 1389
محدوده صفحات 3-25
زبان فارسی
کلید واژه اینترنت  رسانه  اخلاق جنسی  مصرف کالاهای فرهنگی  خانواده  تحولات هویتی  
موضوع زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ     زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي     خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده     خانواده و جهاني شدن     خانواده و رسانه    
چکیده در عصر ارتباطات، سرعت تبادل اطلاعات،‌مرزهاي جغرافياي و اعتقادي را درنورديده و خانواده را با دگرگوني‌هايي رو برو ساخته که اين نهاد تا پيش از اين ،‌تصويري از آن‌ها نداشته است. اين تغييرات ، توجه بسياري از کارشناسان را به خود معطوف ساخته و آنان را به بررسي ارتباط تحول در الگوي روابط خانوادگي و تغيير در الگوي مصرف کالاهاي فرهنگي وا داشته است. در اين ميان با سيطره‌ي رسانه‌ها و تديل شدن آن‌ها به مهم ترين ابزار گذران اوقات فراغت نه تنها مرجعيت خانواده در انتقال ارزش‌ها به نسل آتي رنگ باخته است بلکه والدين، رسانه‌هاي مدرن را به منزله‌ي يکي از مهم‌تبرين منابع خود براي آشنايي با شيوه‌هاي جامعه پذير کردن فرزندان برگزيده‌اند. نويسنده در نوشتار حاضر ابتدا نگاهي اجمالي به ويژگي‌هاي کالاهاي فرهنگي جديد وارد و آن‌ها را بر مي‌شمارد.سپس آثار و پيامدهاي مصرف اين محصولات را در حوزه‌هاي مختلف از جمله تحولات هويتي ،تاثيرات آموزش و تربيتي، تحول در روابط اجتماعي و خانوادگي ،‌تاثير بر حوزه اخلاق جنسي، ظهور پاد فرهنگ ،‌تاثيرات سياسي و اعتقادي بررسي مي‌نمايد. ويژگي‌هاي جامعه ايراني در تعامل با کالاهاي فرهنگي از ديگر مباحث مطرح در مقاله حاضر مي‌باشند. نويسنده در نهايت با بيان مسئوليت‌هاي نهادهاي مختلف از قبيل نظام اسلامي،‌ رسانه ملي، حوزه‌هاي علميه، نخبگان ‌،نهادهاي مردمي و خانواده در قبال اين پديده ،‌مقاله خويش را به پايان مي‌رساند.

کد مقاله 11282
تعداد بازدید 1208

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397