عنوان | رويکرد دوباره به فضاهاي آموزشي تک جنسيتي |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ماهنامه حوراء (نشریه علمي فرهنگي و اجتماعي زنان) - دفتر مطالعات و تحقیقات زنان - علمی تخصّصی پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | بهمن - 1385 |
محدوده صفحات | 39-28 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت مدارس دخترانه فیزیولوژی مغز رابطه فیزیولوژی مغز و جنسیت مدارس تک جنسیتی اتحادیه ملی مدارس دخترانه آمریکا |
موضوع | زن در اديان، اقوام و ملل زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تفکيک جنسيتي جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
نوشتار پيش رو با توجه به اقبال اخير غرب به سياست جدا سازي زن و مرد در مجامع عمومي، به ويژه در محيط هاي آموزشي تهيه شده است. اين گزارش ناظر به رويکرد دوباره به فضاهاي تک جنسيتي در حوزه آموزش با نگاهي به آن چه در غرب (اروپا و به ويژه آمريکا) و حتي شرق دور مي گذرد، انجام پذيرفته است. آن چه در اين يادداشت مي گنجد عمدتاًً بازگشت به فضاهاي تک جنسيتي را مورد توجه قرار خواهد داد. اگرچه هنوز نيز مخالفاني در اين عرصه وجود دارند، ليکن استدلالات موافقين اين حرکت (که به خاطر سيطره انديشه هاي فمينيستي احتياط را دستور کار خود قرار داده اند) جالب توجه است تا آن جا که منجر به اهميت يافتن و گسترش تدريجي آن شده است. ابتدا پس از ذکر مقدمه اي درباره موضوع، نگاهي کلي به وضعيت آموزش تک جنسيتي در جوامع مورد بحث خواهيم داشت. آن گاه با تمرکز بيشتر بر مدارس و يا کلاس هاي درس کاملاً دخترانه، مزاياي حضور در اين مدارس را مبتني بر تحقيقات صورت گرفته مورد بررسي قرار مي دهيم. سپس به تأثير اين مدارس بر آينده شغلي دانش آموزان و دانش آموختگان اشاره مي کنيم. در ادامه به توصيف وضعيت نمونه اي از مدارس تک جنسيتي در آمريکا و نمونه اي در شرق دور مي پردازيم. ادامه اين مقاله به پژوهش هايي اختصاص خواهد داشت که رابطه فيزيولوژي مغز و جنسيت را مورد موشکافي دقيق تري قرار داده اند و نتايج قابل توجهي در زمينه هاي مورد بحث ما دارند. سپس به مطالبي از مخالفان و قانع شدن آن ها براي وجود اين شيوه آموزشي لااقل به صورت انتخابي و براي آزمايش، خواهيم پرداخت. در نهايت ويژگي هايي را که موافقان براي مدارس دخترانه بر مي شمرند، به عنوان چکيده اي از نظرات ايشان ذکر مي نماييم.\r\nدر ادامه به آن چه دانش آموختگان اين مدارس به عنوان شواهد زنده سودمندي محيط هاي آموزشي تک جنسيتي مي گويند، مي پردازيم. در انتها نيز آينده تحولات در اين عرصه را مورد توجه قرار خواهيم داد. |
کد مقاله | 11154 |
تعداد بازدید | 888 |
|