• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه زبان مادری، جنسيت و سن با سطح تفکر انتقادی
شماره ویرایش
تعداد صفحات 16
نویسنده توران جمشیدیان قلعه سفیدی - علی‌اکبر خمیجانی فراهانی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبان‌های خارجی سابق) - دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران - علمی پژوهشی سال 16 پیاپی 55
تاریخ انتشار زمستان - 1388
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 86-71
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  سن  تفکر انتقادی  زبان مادری  آزمون مهارت‌های انتقادی  
موضوع جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده تفکر انتقادي از بدو خلقت انسان با او همراه بوده است. زماني که انسان براي ارزشيابي موضوعي به صورت عقلي و منطقي مي‌پردازد، در واقع اولين گام را در جهت تفکر انتقادي برمي‌دارد. امروزه براي توسعه تفکر انتقادي و اهميت گنجاندن اين مهارت در حيطه علوم، پژوهش‌هاي علمي متعددي انجام شده است. از جمله اين تحقيقات مي‌توان به مطالعات قبلي که به نتايج متناقضي دست يافته بودند، مانند بابا محمدي و خليلي (2004) اشاره اشت، آن‌ها دريافتند که دانشجويان سال چهارم نسبت به سال سوم از سطح تفکر انتقادي بالاتري برخوردارند، اما در مورد رابطه سن و تفکر انتقادي نافعي و ديگران (2008) دريافتند که هيچ تفاوت معناداري بين دانشجويان سال اول و سال آخر رشته پرستاري دانشگاه علوم پزشکي ايران در سطح تفکر انتقادي وجود ندارد. اين پژوهش در زمينه اين تحقيقات انجام شده است. هدف اصلي اين تحقيق بررسي رابطه زبان مادري، سن و جنسيت، با سطح تفکر انتقادي دانشجويان انگليسي زبان است که در دوره کارشناسي ارشد رشته‌هاي علوم اسلامي کالج اسلامي لندن مشغول به تحصيل‌اند. براي نيل به اين هدف، 30 نفر از دانشجويان، 13 دختر و 17 پسر، که سن آن‌ها بين 23 و 54 سال بود، به عنوان نمونه تحقيق انتخاب شدند. زبان مادري 14 نفر از اين دانشجويان انگليسي بود و 16 نفر ديگر در کشورهاي انگليسي زبان تولد و رشد يافته بودند، ولي زبان مادريشان غير از زبان انگليسي بود. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش، آزمون مهارت‌هاي تفکر انتقادي کاليفرنيا، فرم ب California Critical Thinking Skills Test from B است. نتايج به دست آمده مشخص کرد که رابطه معني‌دار بين زبان مادري و سطح تفکر انتقادي وجود دارد، اما رابطه‌اي ميان سن و جنسيت از يک‌سو و سطح تفکر انتقادي از سوي ديگر وجود ندارد.

کد مقاله 11117
تعداد بازدید 966

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397