عنوان | سير تجددزدگي نظام آموزش دختران در ايران معاصر |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ماهنامه حوراء (نشریه علمي فرهنگي و اجتماعي زنان) - دفتر مطالعات و تحقیقات زنان - علمی تخصّصی پیاپی 9 |
تاریخ انتشار | دى - 1383 |
محدوده صفحات | 39-45 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران آموزش تجددزدگی آموزش سنتی دختران |
موضوع | زن در ايران/ خانواده در ايران زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مسائل زنان و دختران / مشکلات زنان و دختران مجامع / نهادها / تشکلهاي زنان |
چکیده |
چکيده: وقتي صحبت از مدارس دخترانه ميشود، معمولاً مدارس جديد امروزي به ذهن تبادر ميکند. آنچه در ارتباط با آموزش دختران بيان ميشود نشان ميدهد که مدارس جديد دختران، دختران ايراني بيسواد بودند و اين مدارس با هدف باسواد کردن دختران و زنان ايراني تأسيس شدهاند. پژوهش پيش رو، وضع تحصيل دختران قبل از تأسيس اين نوع مدارس و سابقه و اهداف اوليه و عملکرد مدارس جديد را مورد بررسي قرار داده است. نتايج اين تحقيق نشان ميدهد که رواج و همگاني شدن آموزش دختران، ارتباطي مستقيم با مجاني شدن و دولتي شدن آموزش داشته و داد. تا قبل از دولتي شدن آموزش، چه در مدارس جديد و چه در مکتبخانهها، در انحصار اقشار متوسط و بالاتر بود و تنها با دولتي و اجباري شدن آن، رواج عمومي پيدا کرد. بديهي است که دولتي شدن، ربطي به مدارس جديد نداشت، بلکه مکتبخانهها نيز ميتوانست به صورت نهاد دولتي درآيد. مواد آموزشي و روح حاکم بر مکتبخانهها، همسو و سازگاري با فرهنگ مذهبي و بومي ايراني بوده اما مواد آموزشي و روح حاکم بر مدارس جديد، بيشتر متأثر از فرهنگ غرب، در خدمت آنها و در تضاد با فرهنگ بومي ايراني بود. |
کد مقاله | 11079 |
تعداد بازدید | 896 |
|