عنوان | توصيف خود: پژوهشي مقايسه اي بر مبناي سن و جنس |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران - علمی پژوهشی سال 4 شماره 1 |
تاریخ انتشار | 1378 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت اجتماعی مفهوم خود مفهوم خود از منظر پسران و دختران تأثیر سن در بیان مفهوم خود اسنادهای روانی فرد از خود |
موضوع | هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
به منظور بررسي و شناخت محتواي مفهوم خود نزد پسران و دختران نوجوان و جوان، 469 نفر از دانش آموزان مقاطع راهنمايي، دبيرستان و دانشجويان دانشگاه در شهر تهران به روش تصادفي انتخاب شدند و با استفاده از آزمون «بيست سوالي من کيستم» مورد مطالعه قرار گرفتند.\r\nنتايج نشان داد که محتواي توصيف خود سيري تحولي دارد. در ابتدا اين مفهوم نزد دو نجس جسماني و عيني است و با افزايش سن بيشتر انتزاعي و دروني مي شود. به رغم اين تشابه تحولي، و در زمينه مقايسه هاي جنسي رجوع دختران به برخي از جنبه هاي توصيف خود مانند صفات هيجاني ـ عاطفي، صفات اخلاقي ـ شخصيتي، عقايد و باورها، رفتار اجتماعي، رفتار شخصي، رفتار خانوادگي و خود از ديد ديگران، بيشتر از پسران است و برعکس رجوع پسران به ويژگي هاي شناختي، آمال و آرزوها و انتخاب و سليقه ها بيشتر از دختران است. |
کد مقاله | 11019 |
تعداد بازدید | 937 |
|