عنوان
|
تأثير آموزش هاي شناختي رفتاري بر رضايت زناشويي زوج هاي دانشجو مستقر در خوابگاه متأهلين دانشگاه تهران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
فرحناز رفیعی بندری - رحمت الله نورانی پور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای مشاوره (مصوب وزارت علوم) سال 4 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1384 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط زناشویی رضایت زناشویی زوجین تأثیر آموزش بر رضایت زناشویی آموزش گروهی به زوجین
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش روابط زوجين خانواده درماني
|
چکیده
|
در اين پژوهش تأثير آموزش هاي شناختي- رفتاري بر ميزان رضايت زناشويي زوجين مورد بررسي قرار گرفته است.در اين تحقيق 50 زوج (100 زن و مرد )از بين کليه دانشجويان ساکن در خوابگاه هاي دانشجويان متأهل دانشگاه تهران که داوطلب شرکت و داراي شرايط لازم بودند انتخاب و به روش تصادفي ساده در دو گروه آزمايش و کنترل قرار داده شدند.پرسشنامه رضايت زناشويي انريچ قبل از شروع آموزش هاي شناختي و رفتاري در مورد هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه اجرا شد.سپس گروه آزمايش 15 ساعت(5 جلسه سه ساعته)تحت آموش هاي شناختي – رفتاري مستخرج از محتواي پرسشنامه انريچ قرار گرفت .در اين مدت به منظور حذف اثر آزماينده گروه کنترل تحت آموزش هاي نامربوط قرار داشت. پس از اتمام دوره آموزشي شناختي- رفتاري مستخرج از محتواي پرسشنامه انريچ قرار گرفت.در اين مدت به منظور حذف اثر آزماينده گروه کنترل تحت آموزش هاي نامربوط قرار داشت.پس از اتمام دوره آموزشي مجددا پرسشنامه رضايت زناشويي در مورد هر دو گروه اجرا شد با استفاده از آزمون t مستقل و تحليل واريانس دو طرفه يافته هاي حاصل از اجراي بار دوم پرسشنامه انريچ مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت . نتايج تحقيق نشان داد که آموزش هاي شناختي – رفتاري موجب افزايش رضايت زناشويي زوجين مي گردد و معلوم شد که جنسيت زوجين تأثيري بر ميزان اثر بخشي آموزش هاي شناختي ندارد.
|